Nowe możliwości w przeładunku towarów na stacjach kolejowych w Polsce

1 tydzień temu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły modernizację punktów ładunkowych na siedmiu stacjach w województwach zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim, opolskim i mazowieckim. Inwestycja o wartości blisko 39 mln zł została sfinansowana z budżetu państwa oraz funduszy unijnych z instrumentu „Łącząc Europę”.

Zakres przeprowadzonych prac

W ramach modernizacji przebudowano rampy do standardu ramp czołowo-bocznych oraz zmodernizowano tory dochodzące do ramp i oświetlenie na stacjach:

  • Stargard
  • Szczecin Podjuchy
  • Kowalewo Pomorskie
  • Gniewkowo
  • Opole Groszowice
  • Brzeg
  • Sochaczew

Korzyści z inwestycji

Modernizacja punktów ładunkowych poprawia dostępność infrastruktury kolejowej dla celów sił zbrojnych oraz użytku cywilnego. Na rampach możliwy będzie załadunek i wyładunek towarów takich jak kruszywa, drewno, węgiel czy materiały budowlane. Lepsze możliwości przewozu towarów koleją oznaczają mniej ciężarówek na drogach i większe korzyści dla środowiska.

Plany na przyszłość

Projekt „Prace na punktach ładunkowych zlokalizowanych na sieci TEN-T” zakłada przebudowę punktów ładunkowych łącznie na trzynastu stacjach w latach 2024–2026. W bieżącym roku podpisano umowy o łącznej wartości blisko 25 mln zł na prace na stacjach: Nasielsk, Oława, Brzezinka Średzka oraz Bierzwnik. Ich realizacja zaplanowana jest na 2025 r. W 2026 r. planowana jest przebudowa punktów ładunkowych na stacjach Wrocław Pracze i Wrocław Kuźniki.

Dotychczasowe inwestycje

W latach 2017–2022 zrealizowano podobne inwestycje związane z przebudową oraz budową 31 punktów ładunkowych. Wartość prac finansowanych ze środków budżetowych wyniosła ponad 51,5 mln zł.

Dzięki tym inwestycjom, kolej staje się bardziej konkurencyjna w przewozach towarowych, co przyczynia się do zrównoważonego rozwoju transportu w Polsce.

Źródło: PKP PLK

Idź do oryginalnego materiału