Nowe perony na kolejowej obwodnicy Poznania – wielka inwestycja za 1,4 mld zł

3 tygodni temu

Towarowa obwodnica Poznania (TOP) przechodzi gruntowną modernizację, której celem jest ułatwienie mieszkańcom aglomeracji podróży pociągami w obrębie miasta i sąsiednich miejscowości. W ramach inwestycji powstaje siedem nowych przystanków oraz jeden przebudowany, a wszystkie prace mają zakończyć się do końca 2027 roku. Koszt całego przedsięwzięcia to około 1,4 mld zł, finansowane ze środków budżetowych.

Pierwszy nowy peron już powstaje

Pierwszy z nowych przystanków, Poznań Suchy Las, już nabiera kształtów. Zlokalizowany przy ulicy Sucholeskiej, w pobliżu przejazdu kolejowo-drogowego, peron jest już w fazie konstrukcyjnej – ustawiono ścianki peronowe i trwa budowa korpusu platformy. Perony będą wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię, wiaty, ławki, nowoczesne oświetlenie oraz czytelne oznakowanie, zapewniając wysoki komfort podróżnym. Dodatkowo powstaną wygodne dojścia i stojaki rowerowe, wspierając ekologiczne rozwiązania komunikacyjne.

Kolejne przystanki w budowie

W drugim kwartale 2025 roku rozpoczną się prace nad kolejnymi przystankami. Nowe perony powstaną w strategicznych punktach miasta i jego okolic:

  • Poznań Zieliniec (ul. Starachowicka),
  • Poznań Koziegłowy (ul. Gdyńska),
  • Poznań Naramowice (ul. Naramowicka),
  • Poznań Piątkowo (rejon ul. Stróżyńskiego),
  • Poznań Franowo (ul. Folwarczna),
  • Poznań Kobylepole (ul. Kobylepole),
  • Swarzędz Nowa Wieś (ul. Szumana).

Wszystkie przystanki będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, a samorząd w ramach odrębnych inwestycji przygotuje węzły przesiadkowe, integrujące transport kolejowy z komunikacją miejską.

Modernizacja torów i infrastruktury

Równolegle do budowy przystanków realizowane są intensywne prace modernizacyjne na torach. Na odcinku Kiekrz – Piątkowo już wzmocniono podłoże, ułożono nowe podkłady, szyny oraz przebudowano sieć trakcyjną. Teraz roboty postępują na linii łączącej Swarzędz, Stary Młyn i Kiekrz. Nowe rozjazdy pojawią się w Koziegłowach i na Piątkowie, a specjalistyczny sprzęt, taki jak podbijarki i pociągi sieciowe, przyspiesza realizację prac.

Dodatkowo, dla poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego, modernizowane są przejazdy kolejowo-drogowe, na których zostaną zamontowane nowe zabezpieczenia ograniczające czas zamknięcia zapór.

Nowe Centrum Sterowania

Kolejnym istotnym elementem inwestycji jest budowa nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) przy ul. Kolejowej. Będzie to nowoczesny obiekt o powierzchni ok. 1800 m² i wysokości do 40 m. Oprócz sterowania ruchem kolejowym znajdzie się tam część administracyjno-biurowa.

Szybsze i wygodniejsze podróże

Dzięki modernizacji towarowa obwodnica Poznania umożliwi przejazdy pasażerskie z prędkością do 120 km/h – w tej chwili na niektórych odcinkach pociągi poruszają się zaledwie 20-90 km/h. Szacowany czas przejazdu całej trasy wokół miasta, z zatrzymaniem na każdym przystanku, wyniesie około 50 minut.

Inwestycja realizowana jest przez konsorcjum firm: Zakład Robót Komunalnych DOM Sp. z o.o. (lider), Alusta S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o. Jej zakończenie planowane jest na IV kwartał 2027 roku.

Nowa jakość transportu w Poznaniu

Modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania znacząco poprawi dostępność transportu publicznego i skróci czas podróży w aglomeracji. Dzięki nowym przystankom i unowocześnionej infrastrukturze mieszkańcy zyskają wygodniejszy i bardziej ekologiczny środek komunikacji, który stanie się realną alternatywą dla samochodów.

Fot. PKP PLK

Zobacz również:

Konsorcjum firm: ZRK-DOM, Alusta oraz Intop zmodernizuje kolejową obwodnicę Poznania
Idź do oryginalnego materiału