Nowe pociągi PKP Intercity bez WARS-u? Pasażerowie mogą stracić dostęp do ciepłych posiłków

6 dni temu
Zdjęcie: table in train


Posłanka Paulina Matysiak interweniuje w sprawie braku stref gastronomicznych w nowych składach PKP Intercity. Chodzi o planowany zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), które mają obsługiwać połączenia krajowe. Problem w tym, iż w przeciwieństwie do w tej chwili używanych jednopokładowych składów, nowe pociągi mogą nie posiadać przestrzeni na strefy WARS.

Automaty zamiast restauracji

Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską wskazuje, iż według umowy ramowej przewoźnik ma kilka opcji zapewnienia usługi gastronomicznej. Może to być wagon restauracyjny, barowy lub… wyposażony w maszynę vendingową. W przypadku długich tras (powyżej 5 godzin) dopuszczalna jest również obsługa z wózka mobilnego.

Posłanka Matysiak zwraca jednak uwagę, iż automaty vendingowe to znaczące obniżenie standardu podróży. „Maszyny te nie są w stanie zaoferować pełnowartościowych posiłków, co stanowi najważniejszy argument dla osób podróżujących w celach biznesowych, turystycznych czy rodzinnych” – argumentuje parlamentarzystka.

Modernizacja floty budzi wątpliwości

Szczególne zastrzeżenia budzi fakt, iż strefy gastronomiczne są dostępne w składach jednopokładowych o mniejszej pojemności, podczas gdy w nowych, większych pociągach ich zabraknie. Parlamentarzystka sugeruje rozważenie rozwiązania przejściowego — zaprojektowania przestrzeni na strefę WARS, która mogłaby zostać zrealizowana później.

Resort infrastruktury odpowiada jednak, iż ze względu na koszty i złożoność procesu homologacji (szczególnie w zakresie zmiany masy i nacisku na oś), spółka PKP Intercity nie rozpatruje takiego rozwiązania.

Co na to pasażerowie?

Ciekawe jest to, iż mimo przeprowadzania dwa razy w roku badań satysfakcji pasażerów, kwestia usług gastronomicznych nie była dotąd w nich uwzględniana. Ministerstwo zapowiada jednak zmianę w tym zakresie — temat ma zostać włączony do przyszłych ankiet.

Posłanka Matysiak postuluje przeprowadzenie szerokiego badania opinii wśród minimum 10 tysięcy respondentów (połowa w pociągach, połowa w internecie), które pozwoliłoby poznać preferencje podróżnych odnośnie dostępnych opcji gastronomicznych.

Przyszłość wciąż nieznana

Ostateczne decyzje dotyczące wyposażenia nowych składów nie zostały jeszcze podjęte. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, PKP Intercity jest w tej chwili w trakcie postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego. Oprócz podstawowego zamówienia 42 pociągów, przewoźnik ma opcję domówienia kolejnych 30 składów.

Warto przypomnieć, iż modernizacja i rozbudowa floty kolejowej PKP Intercity jest częściowo finansowana ze środków publicznych. Dlatego tak istotne jest, by nowe składy spełniały oczekiwania pasażerów, którzy jako podatnicy współfinansują te inwestycje.

Idź do oryginalnego materiału