Nowe wiadukty w Młoszowej i Pisarach zwiększają bezpieczeństwo na trasie Kraków–Katowice

2 godzin temu

Kierowcy w Młoszowej i Pisarach od kilku tygodni korzystają z nowych wiaduktów drogowych, które powstały w ramach inwestycji Polskich Linii Kolejowych SA. To kolejny krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa na jednym z najważniejszych szlaków kolejowych w Polsce, łączącym Śląsk z Małopolską. Budowa nowych skrzyżowań bezkolizyjnych była możliwa dzięki wsparciu Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Nowe rozwiązania dla kierowców i mieszkańców

W Młoszowej, tuż przed Świętami Wielkanocnymi, pierwsi kierowcy przejechali nowym wiaduktem drogowym, który zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Szembeka. W ramach inwestycji, współfinansowanej przez lokalny samorząd, wybudowano również nowe rondo na drodze krajowej nr 79 oraz kilkusetmetrowy odcinek drogi w głąb miejscowości sąsiadującej z Trzebinią. w tej chwili realizowane są tam jeszcze prace wykończeniowe, a całość zadania ma być ukończona w połowie roku.

Podobne zmiany zaszły w Pisarach, gdzie w kwietniu ruch samochodowy został przeniesiony z przejazdu kolejowego na nowy wiadukt drogowy. Obiekt zapewnił lepsze połączenie z drogą krajową nr 79 oraz znacząco poprawił bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pasażerów pociągów. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na czerwiec. Wtedy też oddany zostanie do użytku nowy przystanek kolejowy, budowany w pobliżu wiaduktu.

Więcej inwestycji w bezpieczeństwo

Budowa nowych wiaduktów w Młoszowej i Pisarach to element szerszego planu Polskich Linii Kolejowych SA, którego celem jest likwidacja wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku Kraków Główny – Jaworzno Szczakowa do końca przyszłego roku.

W czerwcu tego roku oddane zostaną kolejne obiekty: kładka w Rudawie oraz przejście podziemne przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik. W przygotowaniu jest także budowa wiaduktów drogowych w Niegoszowicach i Woli Filipowskiej.

Zmniejszenie liczby przejazdów i zastąpienie ich bezkolizyjnymi rozwiązaniami ma najważniejsze znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. W poprzednich latach na modernizację trasy Kraków–Katowice przeznaczono ponad 2 mld zł. Efektem tych inwestycji jest m.in. zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz skrócenie czasu podróży między stolicami Śląska i Małopolski. Modernizacja infrastruktury umożliwiła także dynamiczny rozwój kolei aglomeracyjnej.

Fot. PKP PLK

Zobacz również:

PLK wdraża nowoczesne rozwiązania HR
PKP PLK: Krzysztof Drozdowski członkiem zarządu ds. transformacji cyfrowej
Idź do oryginalnego materiału