Spółka Polregio otrzyma unijne dofinansowanie na zakup czterech Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, które będą kursować w województwie świętokrzyskim. Dostawa pierwszych dwóch pojazdów jest planowana za mniej niż trzy lata.
Starania o unijne dofinansowanie na zakup elektrycznych, ekologicznych pojazdów dla regionu Polregio rozpoczęło w listopadzie 2024 roku. Zarząd Województwa rozpatrzył pozytywnie wniosek spółki o wsparcie z programu „Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027”, dzięki czemu przewoźnik otrzyma ponad 47 mln zł wsparcia.
Świadomość konieczności wymiany wysłużonego taboru towarzyszy nam od pierwszych dni pracy w Polregio. Uzyskanie unijnego dofinansowania na zakup pojazdów dla województwa świętokrzyskiego to symboliczny sukces. Czeka nas jeszcze wybór wykonawcy dla tego zamówienia oraz oczekiwanie na dostawę, jednak pierwszy krok w dobrą stronę został już zrobiony. Potrzeby Polregio są znacznie większe, działamy więc dalej – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes Zarządu Polregio.
Rozmawiamy z rządem o mechanizmie wsparcia kolei regionalnej, przygotowujemy się do starań o dofinansowanie m.in. z programu FEnIKS, pod uwagę bierzemy też rynek wtórny. Wymiana taboru to warunek rozwoju Polregio – dodaje.
Dostawa pierwszych dwóch pojazdów dla Świętokrzyskiego Zakładu POLREGIO jest planowana do końca 2027 roku, a pozostałych do końca 2028 roku. Projekt zakupu taboru jest ujęty w Regionalnym Planie Transportowym Województwa Świętokrzyskiego na lata 2021-2030.
Nowoczesny tabor dla POLREGIO
Nowe Elektryczne Zespoły Trakcyjne będą obsługiwać ruch regionalny w województwie świętokrzyskim. Pojazdy pojawią się na trasach:
- Kielce – Skarżysko-Kamienna;
- Kielce – Sandomierz;
- Kielce – Busko-Zdrój;
- Kielce – Sędziszów;
- Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski;
- Kielce – Włoszczowa Północ;
- Sandomierz – Skarżysko-Kamienna;
- Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski;
- Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski.
Każdy z nowych EZT-ów pomieści co najmniej 150 pasażerów, w tym ponad 100 na miejscach siedzących. Jednoprzestrzenne pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację oraz monitoring, a pasażerowie zyskają dostęp do gniazdek elektrycznych i ładowarek USB.
Nowe pociągi mają jeździć z prędkością do 160 km na godzinę. We wszystkich pojazdach będzie możliwe zastosowanie trakcji wielokrotnej, czyli łączenia dwóch, a choćby trzech pociągów. Składy będą wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu – urządzeń do kontroli ruchu kolejowego i zapewnienia bezpieczeństwa.
Wartość projektu netto wynosi ponad 117 mln zł, a wysokość unijnego wsparcia 47,2 mln zł.
Źródło: Polregio
Zobacz również: