Nowoczesny dwutrakcyjny pociąg Plus 228M oficjalnie przekazany woj. lubuskiemu

6 dni temu

Lubuska flota pojazdów została wzbogacona o kolejną nowoczesną jednostkę. W środę na Dworcu Głównym w Gorzowie Wielkopolskim odbyła się uroczystość przekazania hybrydowego zespołu trakcyjnego wyprodukowanego przez Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania (H. Cegielski – FPS). Pojazd będzie obsługiwał kluczową dla regionu trasę Kostrzyn nad Odrą – Gorzów Wielkopolski – Krzyż – Poznań. Podczas wydarzenia poruszono także kwestię powołania lubuskiej spółki kolejowo-autobusowej.

Nowy pojazd, zakupiony przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego za kwotę przekraczającą 38 mln zł stanowi odpowiedź na potrzeby mieszkańców północnej części województwa. Trzyczłonowa jednostka o napędzie spalinowo-elektrycznym oferuje 172 miejsca siedzące i wyposażona jest w szereg innowacyjnych rozwiązań, w tym energooszczędne technologie oraz zaawansowany system diagnostyki pracujący w czasie rzeczywistym. Pociąg rozpocznie regularne kursy na początku lutego br.

Długo czekaliśmy na ten pojazd. To wielkie nadzieje, jakie się wiążą z poprawą jakości i stabilności połączeń kolejowych zwłaszcza tutaj, na północy województwa lubuskiego – podkreślił podczas uroczystości Marcin Jabłoński – marszałek woj. lubuskiego.

Problematyczne połączenie kolejowe w Lubuskiem

Podróżni z woj. lubuskiego od dłuższego czasu narzekają na jakość usług kolejowych w tym regionie. Chodzi o nagminne odwoływanie pociągów POLREGIO oraz często występujące opóźnienia. W celu poprawy sytuacji komunikacyjnej lokalny samorząd prowadzi prace nad powołaniem własnej spółki kolejowo-autobusowej. 16 stycznia br. w Warszawie odbędzie się spotkanie poświęcone tej sprawie. Wezmą w nim udział poseł Waldemar Sługocki i wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski.

Spotkania, rozmowy i negocjacje realizowane są w bardzo różnych miejscach. To bardzo złożony proces, który prowadzimy już od dłuższego czasu. Wszystko po to, żeby lepiej się przygotować, uniezależnić od niedoskonałości, zwłaszcza POLREGIO, z którym kłopotów jest niemało. Mamy czwarty zarząd spółki od daty podpisania umowy. Poprzednie najbardziej zajmowały się sobą, ten nowy składa kolejne deklaracje, ale ich realizacja wcale nie jest taka prosta. Zrobimy wszystko, żeby wyrwać się z tego złego stanu, dlatego jeszcze raz zapewniamy państwa, iż prowadzimy prace nad powołaniem własnej spółki, która pozwoli nam przygotować się do zmian w systemie świadczenia usług kolejowych. Od roku 2030 wszystkie usługi będą musiały być świadczone w wyniku przeprowadzonych przetargów. Chcemy być aktywnym uczestnikiem tego procesu, dlatego jesteśmy zdeterminowani, by powołać spółkę – zapewniał Marcin Jabłoński.

Warto zaznaczyć, iż linia kolejowa nr 203, którą będzie obsługiwał nowy Plus 228M, jest najchętniej wybieranym połączeniem w regionie – każdego dnia korzysta z niego blisko 2,5 tys. pasażerów.

Przekazanie pojazdu ma szczególne znaczenie w kontekście dotychczasowych wyzwań związanych z funkcjonowaniem połączeń na tej trasie. w tej chwili między Kostrzynem a Gorzowem kursuje 17 par pociągów dziennie, a na odcinku Gorzów – Krzyż – 14 par. We wrześniu ub. r. poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych dostarczyła woj. lubuskiemu prototypowy model 227M, który w tej chwili obsługuje trasę Gorzów – Zielona Góra.

Przekazujemy pojazd hybrydowy, spalinowo-elektryczny, bardzo nowoczesny. To drugi z naszej rodziny pojazdów, pierwszy już u was jeździ. Mam nadzieję, iż się będzie sprawował dobrze. Dochowaliśmy należytej staranności, żeby działał bezusterkowo i woził mieszkańców. Mam nadzieję, iż będą u was jeździć kolejne pojazdy FPS Poznań – powiedział Grzegorz Kucia, prezes Fabryki Pojazdów Szynowych.

Zakup został zrealizowany przy wsparciu środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. To kolejna inwestycja samorządu województwa w rozwój regionalnego transportu kolejowego. Dotychczas przekazano przewoźnikowi POLREGIO 25 pojazdów szynowych.

Autor: Damian Malesza
Fot. Paweł Wańczko/Lubuskie.pl

Sprawdź również:

Dwutrakcyjny Plus od Cegielskiego zadebiutował na lubuskich torach
Zakończył się audyt w lubuskim POLREGIO. Zarząd spółki zawiadamia Prokuraturę i CBA
Idź do oryginalnego materiału