W Gdańsku odbyło się ważne spotkanie dotyczące problemów związanych z pyłem węglowym. Uczestniczyli w nim przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., kierownictwo służb państwowych oraz Aleksandra Dulkiewicz, prezydent miasta. Zabrakło jednak mieszkańców. Główne tematy dotyczyły testowania nowych filtrów pochłaniających pył węglowy oraz powołania zespołu ds. monitorowania sytuacji w dzielnicach przyportowych.
Prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, po raz kolejny zwróciła uwagę na brak satysfakcjonujących działań ze strony Portu w sprawie zanieczyszczeń pyłem węglowym. Dzielnice przylegające do portu, takie jak Nowy Port czy Letnica, od dawna borykają się z problemem zanieczyszczonego powietrza, co negatywnie wpływa na jakość życia mieszkańców.
Dotychczasowe działania Portu w sprawie pyłu węglowego niestety nie są satysfakcjonujące. Każdy z nas, kto mieszka, pracuje, przebywa w przyportowych dzielnicach, doświadcza tego każdego dnia – podkreśliła prezydent Dulkiewicz.
Jednym z głównych oczekiwań lokalnych władz jest wypracowanie szybszych działań, które doprowadzą do zmniejszenia ilości węgla przeładowywanego w wewnętrznych częściach portu.
Testowanie nowych filtrów
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zapowiedział testowanie nowoczesnych filtrów pochłaniających pył węglowy. Według przedstawicieli portu, pierwsze urządzenia już działają na terenie jednego ze składów węglowych, a ich zadaniem jest redukcja zanieczyszczeń pyłem PM 2,5 i PM 10, które są szczególnie szkodliwe dla zdrowia.
Tomasz Kolicki, kierownik działu ochrony środowiska w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk, zaznaczył, iż urządzenia te to nowe rozwiązanie, które wcześniej nie było testowane w Gdańsku. Trudno więc na razie ocenić ich rzeczywistą skuteczność.
Raporty z kontroli
Podczas spotkania omówiono także dotychczasowe działania kontrolne przeprowadzone przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska (WIOŚ). Inspektorzy kontrolowali trzy spółki zajmujące się składowaniem węgla na terenie gdańskiego portu. Pełne wyniki kontroli będą dostępne po sporządzeniu dokumentacji, co ma nastąpić w najbliższym tygodniu.
Z kolei Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) przedstawiła raport, z którego wynika poprawa w zakresie zabezpieczania transportowanego węgla. Coraz mniej kierowców ciężarówek przewozi odkryte ładunki, co jest wynikiem wzmożonych kontroli drogowych.
Spadek przeładunku węgla
Od 2022 roku Gdańsk odnotował znaczący wzrost przeładunków węgla, co było bezpośrednią konsekwencją wybuchu wojny w Ukrainie. W 2022 roku przez port przeszło aż 13,2 mln ton węgla, jednak prognozy na rok 2024 wskazują na spadek do około 8 mln ton. To znacząca zmiana w porównaniu do ubiegłych lat, co może pozytywnie wpłynąć na ograniczenie problemu pyłu węglowego.
W roku 2021 przypłynęło do Gdańska 7,5 mln ton węgla, w roku 2022 – 13,2 mln ton, w roku 2023 – 13,3 mln ton, ale w obecnym roku według naszej prognozy to będzie ok. 8 mln ton – poinformował Piotr Bura, dyrektor Działu Marketingu i Komunikacji.
Wnioski i oczekiwania
Podsumowując spotkanie, przedstawiciele samorządu i instytucji rządowych zgodzili się, iż testowanie nowych filtrów i dalsze kontrole to krok w dobrym kierunku. Jednak mieszkańcy Gdańska oczekują szybszych i bardziej zdecydowanych działań, które pozwolą na ograniczenie negatywnego wpływu węgla na środowisko i zdrowie.
Czytaj więcej: Spalarnia Port Service zostaje w Gdańsku – Wojewoda przedłuża umowę
mn