Nowość! Kolej na Pomorzu. Nowoczesna linia Gdynia – Lębork do 2029 roku

wbijamszpile.pl 2 tygodni temu

Przetarg na modernizację trasy kolejowej Gdynia – Lębork to najważniejszy element rozbudowy linii łączącej Trójmiasto z województwem zachodniopomorskim. Inwestycja ta stanowi istotną część modernizacji linii kolejowej nr 202, łączącej Gdynię z Słupskiem, a w dalszej perspektywie także z Koszalinem i Szczecinem. Planowane prace na tym odcinku znacząco wpłyną na komfort i szybkość podróży, a także poprawią bezpieczeństwo na trasie.

Modernizacja obejmie nie tylko przebudowę torów, ale także gruntowną modernizację przystanków i stacji na odcinku Gdynia – Lębork. Inwestycja obejmie przebudowę takich stacji jak Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Wejherowo, Luzino, Lębork oraz mniejszych przystanków na trasie. Przewidziano również budowę nowych przystanków, które znacznie ułatwią dostęp do kolei mieszkańcom mniejszych miejscowości.

Jednym z najważniejszych elementów modernizacji będzie dostosowanie infrastruktury dla osób z ograniczoną mobilnością, poprzez budowę pochylni oraz nowych peronów. Powstaną także przystanki o roboczych nazwach, m.in. Rumia Biała Rzeka czy Gościcino Zielony Dwór, co przyczyni się do zwiększenia dostępności transportu kolejowego w regionie.

Więcej pociągów i szybsza podróż

Dzięki modernizacji linii na trasie Gdynia – Lębork będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Wprowadzenie drugiego toru na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia oraz Wejherowo – Lębork zwiększy przepustowość, co poprawi dojazdy do aglomeracji trójmiejskiej. Prace obejmą także modernizację infrastruktury kolejowej, w tym przebudowę sieci trakcyjnej oraz mostów, co przyczyni się do bezpieczniejszych i bardziej komfortowych podróży.

Po zakończeniu wszystkich prac, czas przejazdu między Gdynią a Słupskiem skróci się o około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyspieszą do prędkości 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. W planach jest również dalsze zwiększenie prędkości do 200 km/h, dzięki wdrożeniu systemu ETCS/ERTMS w przyszłości.

Bezkolizyjne skrzyżowania i większe bezpieczeństwo

Kolejnym kluczowym aspektem inwestycji jest zwiększenie bezpieczeństwa na styku dróg i torów. Przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, co znacznie zmniejszy ryzyko wypadków. Bezpieczeństwo podróżnych i pracowników kolei będzie jednym z priorytetów tej inwestycji.

Terminy realizacji i koszty

Szacowany koszt modernizacji trasy Gdynia – Lębork wynosi ponad 3 mld zł, a inwestycja spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ma być zakończona do końca 2029 roku. Projekt zostanie sfinansowany z funduszy unijnych w ramach programu FEnIKS 2021-2027, co pozwala na wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technicznych i europejskich standardów bezpieczeństwa.

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!
Idź do oryginalnego materiału