Warner Bros. Discovery, amerykański gigant medialny, rozważa sprzedaż polskiego nadawcy telewizyjnego TVN – informuje „Financial Times”. Celem transakcji jest poprawa kondycji finansowej grupy.
W 2022 roku doszło do fuzji Discovery i WarnerMedia, co miało przynieść korzyści właścicielom i akcjonariuszom. Jednakże zyski Warner Bros. Discovery nie spełniły oczekiwań. Firma rozważa sprzedaż części swoich aktywów, w tym TVN, aby wzmocnić swoją sytuację finansową.
Zagrożenie ze strony platform streamingowych
Kolejnym powodem planowanych zmian jest rosnąca konkurencja ze strony platform streamingowych takich jak Netflix i Disney. W pierwszym kwartale tego roku segment telewizyjny Warner Bros. Discovery zanotował spadek przychodów o 8 proc., osiągając 5,12 mld dolarów.
Brytyjski dziennik „Financial Times” donosi, iż koncern rozważa również sprzedaż innych kanałów telewizyjnych ze swojego portfolio. Może to pomóc firmie w lepszym dostosowaniu się do zmieniającego się rynku medialnego.
Historia fuzji
Plan fuzji Discovery z WarnerMedia, wcześniej należącym do AT&T, ogłoszono w maju 2021 roku. Połączona firma, działająca pod nazwą Warner Bros. Discovery, miała w 2023 roku osiągnąć 52 mld dolarów przychodów, z czego ponad 15 mld dolarów miało pochodzić od subskrybentów cyfrowych.
Nowo powstały koncern działa w ponad 220 krajach i 50 obszarach językowych, posiadając bibliotekę wideo liczącą ponad 200 tys. godzin programów. Do WarnerMedia należeli wcześniej nadawcy telewizyjni CNN, HBO, Cartoon Network oraz wytwórnia filmowa Warner Bros.
Inwestycje Discovery
Discovery w latach 2012-2015 przejęło Eurosport, a w 2018 roku kupiło Scripps Networks Interactive, właściciela Grupy TVN, za 14,6 mld dolarów. Wartość transakcji obejmowała 8,4 mld dolarów w gotówce oraz resztę w akcjach Discovery.
Nie pozostało jasne, kto mógłby być potencjalnym nabywcą TVN. Transakcja może przyciągnąć zarówno krajowych, jak i zagranicznych inwestorów, zainteresowanych wejściem na polski rynek medialny.
Wpływ na polski rynek medialny
Sprzedaż TVN mogłaby znacząco wpłynąć na polski rynek medialny. TVN jest jednym z najważniejszych nadawców telewizyjnych w Polsce, oferując szeroki wachlarz programów informacyjnych, rozrywkowych i dokumentalnych.
mn