Trwa intensywna budowa wiaduktu drogowego na ul. Puckiej w Gdyni. Obiekt ma ogromne znaczenie dla poprawy komunikacji w północnych dzielnicach miasta. Zakończono już wiele kluczowych prac, w tym montaż konstrukcji oraz budowę murów oporowych, a także przylegającej infrastruktury drogowej.
Na początku tygodnia ułożono masy bitumiczne na głównej części podjazdu do wiaduktu. To jeden z ostatnich etapów budowy. Wiceprezydent Gdyni, Bartłomiej Austen, poinformował, iż niedługo rozpoczną się prace uzupełniające, a układ skrzyżowania ulic Puckiej i Przemysłowej jest już wyraźnie widoczny. Termin uzyskania pozwolenia na użytkowanie wiaduktu zaplanowano na listopad br.
Wykonano także żelbetowe prace na dojazdach i podbudowy nawierzchni. Aktualnie trwa izolacja nawierzchni z żywic oraz montaż balustrad, barier energochłonnych i osłon. Zakończenie tych robót pozwoli na finalizację inwestycji zgodnie z harmonogramem.
Zmiany w organizacji ruchu
W związku z realizacją kolejnych etapów budowy, przewidziano tymczasowe zmiany w organizacji ruchu. W dniach 16 i 17 września 2024 r. zamknięty będzie odcinek ul. Puckiej od Przemysłowej do Hutniczej. w tej chwili obowiązuje tam ruch jednokierunkowy. Z kolei w soboty, 21 i 28 września, zostanie zamknięty fragment ulic Żarnowieckiej i Puckiej od Potasowej do Żarnowieckiej.
Miasto apeluje o ostrożność i dostosowanie się do tymczasowych zmian, które mają zapewnić bezpieczeństwo i sprawne kontynuowanie prac.
Znaczenie wiaduktu dla miasta
Nowy, 185-metrowy wiadukt drogowy na ul. Puckiej będzie istotnym elementem infrastruktury transportowej Gdyni. Ułatwi komunikację zarówno kierowcom, pieszym, jak i rowerzystom, zwiększając bezpieczeństwo i komfort podróży. Obiekt będzie prowadził nad liniami kolejowymi 201, 228 oraz nad torami stacji Gdynia Port. Na wiadukcie znajdą się dwa pasy ruchu, chodnik oraz ścieżka rowerowa.
Całość zostanie zabezpieczona barierami ochronnymi i odpowiednio oświetlona. Istotnym elementem tej inwestycji będzie całkowita likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych, co znacznie wpłynie na płynność ruchu i bezpieczeństwo.
Współpraca PKP z Gdynią
Budowa wiaduktu jest wynikiem umowy między miastem Gdynia a PKP PLK, podpisanej w 2019 roku. Koleje państwowe współfinansują część budowy na obszarze kolejowym, natomiast miasto odpowiada za pozostałą infrastrukturę drogową, w tym drogi, chodniki i ścieżki rowerowe. Miasto wypłaci także odszkodowania właścicielom nieruchomości, które zostaną wyburzone.
W 2024 roku inwestycja otrzymała dofinansowanie w wysokości blisko 14,7 mln zł, w ramach subwencji na drogi samorządowe. Całkowita wartość projektu, po aneksie umowy, wynosi ponad 80 mln zł, z czego ponad 55 mln zł pochodzi z budżetu Gdyni, a prawie 25 mln zł z funduszy PKP.
mn