Nowy czeski most kolejowy przeszedł ostatnie testy obciążeniowe

1 rok temu

Nowy czeski most kolejowy przez Łabę przeszedł testy obciążeniowe. W lutym po raz pierwszy przejadą po nim pociągi. Prace na odcinku o długości 1 300 metrów, które rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku, obejmują również wymianę nawierzchni kolejowej, renowację dwóch filarów oraz naprawę linii trakcyjnej.

Czeski most kolejowy przeszedł testy obciążeniowe

Na nowym moście kolejowym przez Łabę w Děčínie po raz pierwszy pociągi będą jeździć pod koniec lutego. Z powodu nieprzewidzianych komplikacji przy remoncie sąsiedniego tunelu przedsiębiorstwo budowlane nie dotrzyma terminu wznowienia eksploatacji linii między stacjami Děčín Wschód i Prostřední Žleb, wyznaczonego pierwotnie na 10 grudnia. Nowy czeski most kolejowy przez Łabę przeszedł jednak testy obciążeniowe.

Ponowne otwarcie jest uzależnione od zakończenia prac w tunelu, gdzie w podłożu pojawiły się nieprzewidywalne rzeczy. Trzeba tam przewieźć trochę materiału. Po zakończeniu budowy tunelu będzie można puścić ruch na torze. Będzie to w pierwszym kwartale przyszłego roku, prawdopodobnie pod koniec lutego – powiedział Dušan Gavenda, rzecznik Správa železnic [podmiot odpowiadający za zarządzanie państwową siecią kolejową w Czechach – przyp. red.].

Správa železnic
Správa železnic

Poprawność budowy nowego mostu kolejowego przez Łabę została zweryfikowana statycznymi i dynamicznymi próbami obciążeniowymi. Na moście stało sześć wagonów załadowanych żwirem i dwa wagony z płytami drogowymi. Według Správa železnic test zakończył się sukcesem, więc budowniczowie mogą już zakończyć prace za 1,1 miliarda koron (193 mln zł). Kontrakt został przyznany stowarzyszeniu Strabag Rail i DT Mostárna.

Správa železnic

Transformacja za miliard koron

Z powodu uszkodzenia starego mostu pociągi mogły po nim jeździć tylko z prędkością 30 kilometrów na godzinę, ale rozważano również zmniejszenie prędkości do dziesięciu kilometrów na godzinę. Po remoncie ograniczenie prędkości na nowej linii wzrośnie do 50 kilometrów na godzinę. Prace na odcinku o długości 1 300 metrów, które rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku, obejmują również wymianę nawierzchni kolejowej, renowację dwóch filarów oraz naprawę linii trakcyjnej. Projekt obejmuje również przebudowę urządzeń sygnalizacyjnych i łączności oraz budowę nowego przejazdu kolejowego, a także – w porozumieniu z ratuszem – budowę ekranów akustycznych na długości około 700 metrów w miejscach, gdzie linia przecina zabudowę miejską. Linia jest wykorzystywana tylko przez pociągi towarowe, ale jest jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dla ruchu transgranicznego do Niemiec.

Najbardziej zaawansowana technologicznie i czasochłonna była wymiana stalowego mostu kolejowego. Firma DT Mostárna najpierw wyprodukowała części nowego mostu, a ciężarówki przetransportowały je do portu w Děčínie, gdzie zostały zmontowane. Części zostały następnie przeniesione dźwigiem gąsienicowym na most, budowniczowie zamontowali je na tymczasowych konstrukcjach, a następnie hydraulicznie rozbudowali most. Budowniczowie musieli przez cały czas utrzymywać wolny tor wodny pod mostem. Konstrukcje pomocnicze były budowane bezpośrednio w korycie rzeki.

W zimie było za dużo wody, a w lecie za mało. Paradoksalnie pomógł nam pożar w Hřensku, kiedy to wypuszczono wodę z Orlíka, a następnie w sierpniu, w związku z kolejną inwestycją, zwolniono tamę Orlík. Teraz znów brakuje nam wody – mówił Bořivoj Leszko, dyrektor budowlany z firmy Strabag, gdy w połowie września wyciągano ostatnią część stalowej konstrukcji.

Správa železnic
Správa železnic

Budowniczowie potrzebują wody do budowy pomocniczej konstrukcji na Łabie w celu rozebrania starego mostu. Będzie on stopniowo rozcinany i opuszczany do łodzi na rzece z jednej strony i ściągany na platformę montażową z drugiej. Prace te rozpoczną się jednak dopiero po uruchomieniu linii na nowym moście.

Správa železnic

Koleje Czeskie oferują automatyczny zwrot pieniędzy za opóźnienia

Idź do oryginalnego materiału