Nowy kartel w światowym transporcie. Giganci frachtu zawarli pakt

10 miesięcy temu

Firmy Maersk oraz Hapag-Lloyd zawarły porozumienie dotyczące utworzenia nowego aliansu operatorów dalekomorskiego frachtu kontenerowego. Alians będzie znany jako Gemini Cooperation.

Duński Maersk to drugi największy światowy podmiot w tej branży, którego udział na rynku przewozów kontenerowych wynosi ok. 15,8%. Z kolei niemiecki Hapag-Lloyd jest pod tym względem piąty, obsługując ok. 6,8% tego transportu.

W ramach aliansu operować ma 290 statków transportowych. 60% z nich dostarczy duńska firma, resztę – niemiecka. Łącznie mają one mieć ładowność 3,4 miliona TEU, czyli standaryzowanych kontenerów dwudziestostopowych.

Obydwaj operatorzy twierdzą, iż kooperacja ta pozwoli im obniżyć koszty oraz poprawić czas dotarcia do portów na trasach, które będą obsługiwać. Jest to z pewnością cel wart uwagi, tym bardziej, iż ostatnie wydarzenia natury pozaekonomicznej na światowych wodach przyniosły zdecydowane opóźnienia i wzrost kosztów w tej sferze.

Adiós w świecie frachu

Zawarcie aliansu Gemini Cooperation oznacza, iż obydwie firmy planują zerwanie dotychczasowych porozumień, w ramach których działają.

Hapag-Lloyd opuści w tym celu THE Alliance. porozumienie gromadzące także grupę operatorów azjatyckich, z Japonii, Korei i Tajwanu – wszystkich zaliczanych do pierwszej dziesiątki największych graczy, obejmujących razem ok 18,4% tego rynku.Maersk w tej chwili zaangażowany jest w sojusz „2M” ze szwajcarsko-włoską MSC (Mediterranean Shipping Company), w tej chwili największym pojedynczym operatorem światowego frachtu (18,2%).

Gemini Cooperation ma zacząć funkcjonować wraz z początkiem 2025 roku. Rok bieżący będzie wykorzystany na przeprowadzenie możliwie sprawnej reorganizacji do nowych warunków.

Może Cię zainteresować

Idź do oryginalnego materiału