Stało się! Pierwszy dwukierunkowy tramwaj Moderus Gamma LF 04 AC BD dotarł minionej nocy do zajezdni tramwajowej Franowo. Łącznie MPK Poznań zamówiło 30 takich pojazdów.
Gamma LF 04 jest w 100% niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 m może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj posiada dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach – łącznie jest ich 12. Co więcej tramwaj został wyposażony aż w 4 rampy umożliwiające bezkolizyjne dostanie się do wnętrza osobom na wózkach inwalidzkich lub matkom z wózkami dziecięcymi.
Mieszkańcy Poznania na pewno zwrócą uwagę na nowy design ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego poza walorem estetycznym mają za zadanie zwiększyć pola widzenia motorniczego i pozytywnie wpłynąć na jeszcze większe bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia, komponenty to nowoczesne a zarazem sprawdzone rozwiązania.
W porównaniu z w tej chwili wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy siedzenia i oświetlenie wewnątrz wagonu. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością wzroku zastosowane zostały zewnętrzne tablice, na których informacje wyświetlane będą w kolorze białym.
Dzisiaj od wczesnych godzin porannych prowadzone są próby i testy dynamiczne, następuje „wpięcie” tramwaju do infrastruktury MPK Poznań, aby był on widoczny w systemach przewoźnika. Od poniedziałku z kolei ruszy proces badań homologacyjnych oraz szkoleń dla pracowników poznańskiego MPK. Nasz wspólny cel to zabranie wiosną na pokład pierwszych pasażerów i rozpoczęcie regularnej eksploatacji w ruchu miejskim – informuje Modertrans Poznań.
Spółka dodaje, iż kolejne tramwaje z serii Moderus Gamma LF 04 są w fazie produkcyjnej w zakładzie Modertrans w Biskupicach.
Dostawy 30 nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 mają się zakończyć najpóźniej do połowy przyszłego roku. Na ich zakup MPK Poznań uzyska dofinansowanie (jest na liście rankingowej) w naborze „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Poznański przewoźnik otrzymał najwyższą liczbę punktów, pozwalającą na otrzymanie wsparcia w kwocie ponad 215,5 mln zł (85% wartości zakupu).
Dodatkowo, w trakcie oceny znajduje się projekt zakładający zakup kolejnych 30 niskopodłogowych tramwajów. W tym przypadku planowane jest finansowanie – w wysokości ok. o 175 mln zł – ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). w tej chwili realizowane są przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego. Planowane dostawy pojazdów mają się zakończyć do roku 2029.
Niezależnie od tego MPK Poznań zawarło umowę z przewoźnikiem z Bonn, dotyczącą zakupu używanych tramwajów NGT6D, wyposażenia specjalistycznego do ich obsługi oraz części zamiennych i eksploatacyjnych. NGT6D to pojazdy dwukierunkowe, o konstrukcji w blisko 70% niskopodłogowej. Zgodnie z umową, odbiory będą poprzedzone oględzinami tramwajów, a ostateczna cena będzie uzależniona m.in. od stanu tramwaju, czy też ilości części zamiennych posiadanych w magazynie do zakończenia dostaw (maksymalna cena za jeden w pełni sprawny tramwaj to 46 500 Euro). Przedsiębiorstwo planuje zakup 24 tramwajów, jednakże umowa daje Spółce prawo rezygnacji z zakupu wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), co do których nie zostanie osiągnięte porozumienia w sprawie obniżenia ceny, a których przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności. Wagony będą dostarczane do Poznania w 2025 r.
Prowadzone działania zmierzają do wyeliminowania z codziennego ruchu liniowego wysokopodłogowego, a zatem niedostępnego dla osób z niepełnosprawnościami ruchu oraz starszych i opiekunów podróżujących z dzieckiem w wózku, taboru tramwajowego. Dzięki inwestycjom może to nastąpić jeszcze w tym roku, choć nie jest wykluczone, iż część wozów wysokopodłogowych pozostanie w firmie jako rezerwa. Przypomnijmy, iż w tej chwili MPK Poznań dysponuje ok. 230 tramwajami, a niską podłogę posiada jedynie 78% z nich.
Przedsiębiorstwo stawia na transport bezpieczny, dostępny dla wszystkich i ekologiczny. Dlatego inwestuje nie tylko w tramwaje, ale również w autobusy, konsekwentnie wymieniając pojazdy najbardziej wyeksploatowane i spełniające najniższe normy emisji spalin na nowoczesne. w tej chwili Spółka posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zakup wszystkich zeroemisyjnych autobusów, z których już korzysta MPK Poznań był możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowań zewnętrznych. Podobnie będzie w przypadku kolejnych.
W grudniu ub.r. MPK Poznań podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie m.in. zakupu 9 autobusów wodorowych standardowej długości ok. 12 m oraz 17 przegubowych autobusów elektrycznych o wydłużonym zasięgu (tzw. pełnobateryjnych, czyli bez pantografu). Umowa na dostawy „elektryków” została już podpisana z firmą Solaris Bus & Coach. Oferta tej firmy została również wybrana jako najkorzystniejsza w trakcie postępowania przetargowego na dostawy „wodorowców”.
Dostawa nowych zeroemisyjnych autobusów oraz budowa instalacji do ich ładowania ma się zakończyć w połowie 2026 roku. Na realizację projektu Spółce przyznano środki w wysokości ok. 99,5 mln zł (100% wartości projektu w zakresie zakupu nowych autobusów oraz 50% w zakresie budowy infrastruktury).
Źródło: MPK Poznań
Fot. MPK Poznań
Sprawdź również: