Nowy Moderus Gamma LF 04 rozpoczyna testy w Poznaniu

5 godzin temu

Stało się! Pierwszy dwukierunkowy tramwaj Moderus Gamma LF 04 AC BD dotarł minionej nocy do zajezdni tramwajowej Franowo. Łącznie MPK Poznań zamówiło 30 takich pojazdów.

Gamma LF 04 jest w 100% niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 m może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj posiada dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach – łącznie jest ich 12. Co więcej tramwaj został wyposażony aż w 4 rampy umożliwiające bezkolizyjne dostanie się do wnętrza osobom na wózkach inwalidzkich lub matkom z wózkami dziecięcymi.

Mieszkańcy Poznania na pewno zwrócą uwagę na nowy design ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego poza walorem estetycznym mają za zadanie zwiększyć pola widzenia motorniczego i pozytywnie wpłynąć na jeszcze większe bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia, komponenty to nowoczesne a zarazem sprawdzone rozwiązania.

W porównaniu z w tej chwili wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy siedzenia i oświetlenie wewnątrz wagonu. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością wzroku zastosowane zostały zewnętrzne tablice, na których informacje wyświetlane będą w kolorze białym.

Dzisiaj od wczesnych godzin porannych prowadzone są próby i testy dynamiczne, następuje „wpięcie” tramwaju do infrastruktury MPK Poznań, aby był on widoczny w systemach przewoźnika. Od poniedziałku z kolei ruszy proces badań homologacyjnych oraz szkoleń dla pracowników poznańskiego MPK. Nasz wspólny cel to zabranie wiosną na pokład pierwszych pasażerów i rozpoczęcie regularnej eksploatacji w ruchu miejskim – informuje Modertrans Poznań.

Spółka dodaje, iż kolejne tramwaje z serii Moderus Gamma LF 04 są w fazie produkcyjnej w zakładzie Modertrans w Biskupicach.

Dostawy 30 nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 mają się zakończyć najpóźniej do połowy przyszłego roku. Na ich zakup MPK Poznań uzyska dofinansowanie (jest na liście rankingowej) w naborze „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Poznański przewoźnik otrzymał najwyższą liczbę punktów, pozwalającą na otrzymanie wsparcia w kwocie ponad 215,5 mln zł (85% wartości zakupu).

Dodatkowo, w trakcie oceny znajduje się projekt zakładający zakup kolejnych 30 niskopodłogowych tramwajów. W tym przypadku planowane jest finansowanie – w wysokości ok. o 175 mln zł – ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). w tej chwili realizowane są przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego. Planowane dostawy pojazdów mają się zakończyć do roku 2029.

Niezależnie od tego MPK Poznań zawarło umowę z przewoźnikiem z Bonn, dotyczącą zakupu używanych tramwajów NGT6D, wyposażenia specjalistycznego do ich obsługi oraz części zamiennych i eksploatacyjnych. NGT6D to pojazdy dwukierunkowe, o konstrukcji w blisko 70% niskopodłogowej. Zgodnie z umową, odbiory będą poprzedzone oględzinami tramwajów, a ostateczna cena będzie uzależniona m.in. od stanu tramwaju, czy też ilości części zamiennych posiadanych w magazynie do zakończenia dostaw (maksymalna cena za jeden w pełni sprawny tramwaj to 46 500 Euro). Przedsiębiorstwo planuje zakup 24 tramwajów, jednakże umowa daje Spółce prawo rezygnacji z zakupu wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), co do których nie zostanie osiągnięte porozumienia w sprawie obniżenia ceny, a których przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności. Wagony będą dostarczane do Poznania w 2025 r.

Prowadzone działania zmierzają do wyeliminowania z codziennego ruchu liniowego wysokopodłogowego, a zatem niedostępnego dla osób z niepełnosprawnościami ruchu oraz starszych i opiekunów podróżujących z dzieckiem w wózku, taboru tramwajowego. Dzięki inwestycjom może to nastąpić jeszcze w tym roku, choć nie jest wykluczone, iż część wozów wysokopodłogowych pozostanie w firmie jako rezerwa. Przypomnijmy, iż w tej chwili MPK Poznań dysponuje ok. 230 tramwajami, a niską podłogę posiada jedynie 78% z nich.

Przedsiębiorstwo stawia na transport bezpieczny, dostępny dla wszystkich i ekologiczny. Dlatego inwestuje nie tylko w tramwaje, ale również w autobusy, konsekwentnie wymieniając pojazdy najbardziej wyeksploatowane i spełniające najniższe normy emisji spalin na nowoczesne. w tej chwili Spółka posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zakup wszystkich zeroemisyjnych autobusów, z których już korzysta MPK Poznań był możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowań zewnętrznych. Podobnie będzie w przypadku kolejnych.

W grudniu ub.r. MPK Poznań podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie m.in. zakupu 9 autobusów wodorowych standardowej długości ok. 12 m oraz 17 przegubowych autobusów elektrycznych o wydłużonym zasięgu (tzw. pełnobateryjnych, czyli bez pantografu). Umowa na dostawy „elektryków” została już podpisana z firmą Solaris Bus & Coach. Oferta tej firmy została również wybrana jako najkorzystniejsza w trakcie postępowania przetargowego na dostawy „wodorowców”.

Dostawa nowych zeroemisyjnych autobusów oraz budowa instalacji do ich ładowania ma się zakończyć w połowie 2026 roku. Na realizację projektu Spółce przyznano środki w wysokości ok. 99,5 mln zł (100% wartości projektu w zakresie zakupu nowych autobusów oraz 50% w zakresie budowy infrastruktury).

Źródło: MPK Poznań
Fot. MPK Poznań

Sprawdź również:

Poznańskie tramwaje a niemiecki „demobil”
Modertrans z umową na dostawę tramwajów dla Szczecina
Idź do oryginalnego materiału