Nowy most lub tunel do Portu Północnego – PLK i Port Gdańsk podpisali porozumienie

3 godzin temu

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) oraz Polskie Linie Kolejowe zawarli umowę w sprawie budowy drugiej kolejowej przeprawy na wyspę Stogi. w tej chwili cały transport szynowy do głębokowodnych terminali odbywa się przez jedno połączenie. Projekt przewiduje powstanie alternatywnej trasy – mostu lub tunelu. Prace studyjne rozpoczną się w 2026 r., a inwestycja ma wejść w fazę realizacji przed 2034 r.

Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia transportu kolejowego w codziennym funkcjonowaniu polskich portów nad Bałtykiem. Dlatego planujemy oraz realizujemy inwestycje, które poprawiają przepustowość na trasach do nabrzeży oraz zapewniają szybki, sprawny, bezpieczny i przyjazny dla środowiska transport ładunków koleją […] Niezwykle istotne jest, żeby to bijące serce polskiej gospodarki, jaką są porty morskie, połączyć z krwiobiegiem gospodarki, jaką jest zarządzana przez PLK sieć kolejowa – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PLK.

Na wyspie portowej koncentruje się ponad 80% całego wolumenu przeładunkowego. Działają tam Baltic Hub, Naftoport, Gaspol oraz Port Północny – obiekty najważniejsze dla bezpieczeństwa energetycznego kraju i rozwoju gospodarczego regionu. W ub. r. przez obecną przeprawę przejechało 355 tys. wagonów, co dotyczy wyłącznie kontrahentów zarządu portowego. Dorota Pyć, prezes portu, wielokrotnie wskazywała na potrzebę wybudowania drugiego połączenia z wyspą, podkreślając strategiczne znaczenie tamtejszej infrastruktury dla pozycji Gdańska jako istotnego ośrodka przeładunkowego na Bałtyku.

O kluczowej roli portów morskich w rozwoju polskiej gospodarki nie trzeba nikogo przekonywać. Aby były bardziej konkurencyjne, już teraz trzeba planować kolejne inwestycje, związane m.in. z poprawą przepustowości na liniach kolejowych. Dlatego tym bardziej cieszy fakt zawarcia porozumienia między PLK SA a ZPMG SA – dodał Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Budowa nowej przeprawy ma rozpocząć się przed 2034 r.

Uzgodniony plan zakłada fazowanie przedsięwzięcia. W latach 2026-2027 powstanie studium wykonalności, które wskaże optymalną formę przeprawy i określi parametry techniczne. Kolejny etap, zaplanowany od 2028 r., obejmie przygotowanie dokumentacji projektowej. Trzecia faza – realizacyjna – ma ruszyć najpóźniej do 2034 r.

Rozbudowujący się dynamicznie Port Północny potrzebuje nowej infrastruktury kolejowej – dodatkowych torów, bocznic i zwiększonej przepustowości stacji Port Północny. Obecna sieć już dziś staje się czynnikiem ograniczającym nasz rozwój. Porty bowiem nie mogą rozwijać się w oderwaniu od sieci kolejowej. Dlatego rozwój połączeń intermodalnych jest jednym z filarów naszej strategii, którą właśnie opracowujemy. Dzisiejsze porozumienie z PLK to nie tylko plan – to konkretna odpowiedź na wyzwania, które stoją przed nami i przed całą polską logistyką – wskazywała Dorota Pyć, prezes zarządu Portu Gdańsk.

Zakres robót przewiduje nie tylko samą przeprawę, ale również modernizację sieci kolejowej obsługującej port. Plany zakładają elektryfikację wybranych odcinków, budowę nowych fragmentów torowisk oraz usprawnienie układu torowego dla sprawniejszego ruchu składów. Nazwa inicjatywy brzmi: „Poprawa dostępu kolejowego oraz drogowego do obecnych oraz przyszłych głębokowodnych terminali przeładunkowych zlokalizowanych w Porcie Północnym”. Start robót zależy od pozyskania finansowania i pozwoleń administracyjnych. Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, zasygnalizował dostępność 200 mld zł ze źródeł unijnych w przyszłym roku.

Bardzo się cieszę, iż powstanie alternatywna droga wyjazdowa i wjazdowa do portu. Odciąży wyspę portową, która jest miejscem unikalnym. Już teraz widzimy, jak się zmienia. Kolejne zmiany muszą być przygotowane w sposób zrównoważony – z jednej strony musimy troszczyć się o strategiczne bezpieczeństwo Gdańska i Polski, z drugiej, dać mieszkańcom i miłośnikom wyspy portowej powód, by dalej to miejsce kochać – podsumowała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Modernizacja dostępu do portów Trójmiasta

Podpisane porozumienie wpisuje się w szerszy program inwestycyjny PLK. W okresie 2019-2024 na usprawnienie połączeń kolejowych z Gdańskiem i Gdynią wydano ponad 3,7 mld zł brutto z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Zrealizowane prace umożliwiły obsługę dłuższych i cięższych pociągów towarowych.

Obecnie trwa modernizacja linii kolejowej nr 201 łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem, istotnej dla obsługi portu w Gdyni. We wrześniu br. ogłoszono przetarg na wykonanie dodatkowego toru między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim. Nowy tor umożliwi rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego i dalekobieżnego, zwiększając przepustowość głównej arterii wylotowej z aglomeracji. Zakończenie tej inwestycji przewidziano na 2030 r.

Fot. PLK

Zobacz również:

Gdańsk: DORACO wybuduje szóste stanowisko przeładunkowe w Naftoporcie za 560 mln zł
Port Gdańsk z rekordowymi wynikami w segmencie kontenerowym
Idź do oryginalnego materiału