– Migranci czy obcy, jak nazywa ich Donald Trump, odgrywają kluczową rolę w trwającej kampanii prezydenckiej w USA – mówi Kuba Górnicki z Outriders. – I choć te wybory wiele znaczą dla całego świata, to są szczególnie ważne dla Polski ze względu na trwającą wojnę w Ukrainie. Polska też mierzy się z problemem migracji, stąd też chcieliśmy się skupić na tym zjawisku. Tak zrodził się pomysł na projekt „Crossing Points”/ "Punkty przejściowe" – chcieliśmy przybliżyć to, co dzieje się na granicy amerykańsko-meksykańskiej, skoro to kluczowa sprawa w tych wyborach. Zaskoczyło nas wiele – zachowanie służb, organizacje wspierające migrantów czy zaangażowanie kościoła katolickiego i wiernych w pomoc migrantom – dodaje Górnicki.
– W Gazeta.pl z uwagą śledzimy amerykańską kampanię, bo jesteśmy jej ciekawi tak samo, jak nasi czytelnicy. Co tydzień w piątek emitujemy specjalne wyborcze odcinki podcastu "Co to będzie w Ameryce", a we wtorki serwujemy przegląd kampanijnych wydarzeń w pigułce. kooperacja z Outriders daje nam i naszym czytelnikom dodatkową perspektywę. Możemy wejść w wydarzenia, zobaczyć je od środka. Przeniesiemy się do obozu, gdzie migranci szukają schronienia, zobaczymy mur, poznamy historie ludzi w drodze z pierwszej ręki. Również w Polsce mierzymy się z problemem migracji i tak samo jak w Stanach, nie jest to problem jednowymiarowy. Dlatego tak ważne jest, byśmy widzieli, wiedzieli i rozumieli więcej – mówi Agata Kalińska, szefowa działu Nowe Trendy w Gazeta.pl.
To nie pierwsza kooperacja portalu Gazeta.pl z reporterami z Outriders. Do tej pory we współpracy z kolektywem reporterskim zrealizowany został m.in. reportaż o migracji z Libanu – „Wiza donikąd", cykl „Białoruskie domino" o powyborczych wydarzeniach z 2020 r. u naszych wschodnich sąsiadów oraz projekt „Jeden dzień w…” we współpracy z serwisem Ukrayina.pl. Ten ostatni projekt przyniósł Outriders Paszport Polityki w kategorii „Kultura cyfrowa” za rok 2022.