Nowy rozkład jazdy kolei i piętrowe pociągi – PKP Intercity zapowiada wiele nowości

3 godzin temu

Dziś w Warszawie odbyła się konferencja prasowa PKP Intercity i Ministerstwa Infrastruktury dotycząca rozkładu jazdy pociągów w okresie 2024/2025. Zmiany wejdą w życie 15 grudnia br. Czego możemy się spodziewać? Szerszej gamy połączeń oraz krótszych czasów przejazdów. Spółka PKP Intercity konsekwentnie realizuje ambitny program inwestycyjny mający na celu poprawę jakości świadczonych usług. Przewoźnik ogłosił rekordowy kontrakt w historii przedsiębiorstwa – na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT).

Od 15 grudnia 2024 r. w ofercie PKP Intercity znajdzie się 505 połączeń (471 całoroczne i 34 sezonowe) – to ponad 50 więcej niż w aktualnym rozkładzie jazdy pociągów. Na najpopularniejszych trasach, pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych:

  • Wrocław – Kraków – co godzinę
  • Poznań – Kraków – nie rzadziej nić co 2 godziny
  • Gdynia – Wrocław – co 2 godziny

Skróceniu ulegną czasy przejazdów z Warszawy w kierunku Szczecina (4 godz. 18 min), Białegostoku (1 godz. 30 min) i Łodzi Fabrycznej (1 godz. 7 min). Podróżni dotrą z Krakowa do Zakopanego poniżej 2 godz. PKP Intercity rozszerza także siatkę połączeń pociągów Pendolino. Pojazdy zawitają na trasę Szczecin – Poznań – Warszawa.

Chcemy podróżować nie tylko wygodnie, ale także gwałtownie i punktualnie – powiedział Dariusz Klimaczak – minister infrastruktury.

Przewoźnik przygotował dla podróżnych nowe połączenia międzynarodowe (4 nowe połączenia do Czech) i krajowe (Przemyśl – Kraków – Berlin). Pociągi zatrzymają się nie tylko na największych stacjach, ale także w mniejszych ośrodkach (po raz pierwszy w Bystrzycy Kłodzkiej i Międzylesiu).

Zgodnie z zapowiedziami w rozkładzie jazdy pociągów w okresie 2024/2025 zmniejszy się liczba pociągów kategorii TLK na rzecz składów kategorii IC – obsługiwanej nowym i zmodernizowanym taborem.

Inwestycje w infrastrukturę

PKP PLK realizują inwestycje mające na celu szybsze i bardziej komfortowe podróże koleją. Prace obejmują m.in. katowicki węzeł kolejowy, linie kolejowe nr 38 i 202 oraz trasę Poznań – Zbąszynek.

Dzisiaj została podpisana kolejna umowa w ramach programu Kolej Plus. To jest bardzo dobra wiadomość dla tych, którzy szukają nowych połączeń – poinformował Dariusz Klimczak.

Podpisana umowa dotyczy realizacji prac na odcinku Gliwice – Katowice. Szacowana wartość kontraktu to 350 mln zł. Realizacja zadania przełoży się na ruch pasażerski w aglomeracji śląskiej.

W wyniku prowadzonych modernizacji zwiększy się przepływ pasażerów i towarów. Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury poinformowali o opóźnieniu prac modernizacyjnych w Południowo-Zachodniej Polsce ze względu na stan klęski żywiołowej po powodzi. Zapewnili jednak, iż nie widzą zagrożenia co do realizacji tych inwestycji przed wdrożeniem nowego rozkładu jazdy pociągów.

Rekordowe zamówienie na pociągi w historii PKP Intercity

W odpowiedzi na rosnące rekordowe zainteresowanie przejazdami koleją i w trosce o komfort podróżnych przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę 42 piętrowych składów wraz ze świadczeniem pakietu usług utrzymaniowych o wartości niemal 10 miliardów zł. W ramach tzw. prawa opcji PKP Intercity może rozszerzyć zamówienie o dodatkowe 30 egzemplarzy. Wówczas wartość kontraktu wzrośnie do ok. 17 miliardów zł. Nowoczesne pojazdy będą przystosowane do poruszania się z prędkością 200 km/h, zostaną przeznaczone do obsługi pasażerów na najpopularniejszych trasach.

Ogłoszone postępowanie przetargowe to część wielomiliardowego programu inwestycyjnego PKP Intercity, który zakłada sukcesywne unowocześnianie floty i podnoszenie standardu obsługi podróżnych.

W wydarzeniu wzięli udział Dariusz Klimczak – minister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak – wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, Alan Beroud – prezes zarządu PKP SA, Piotr Wyborski – prezes zarządu PKP PLK SA oraz Zarząd PKP Intercity SA.

Idź do oryginalnego materiału