Mieszkańcy Nowego Sącza korzystają już z nowego, bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Krakowskiej z linią kolejową nr 104. Nowy wiadukt kolejowy to najważniejszy element modernizacji infrastruktury w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”. Zrealizowana przez Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycja poprawia bezpieczeństwo i usprawnia komunikację w tej części miasta.
Nowy obiekt zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy, co pozwala na swobodny i bezpieczny ruch zarówno dla kierowców, pieszych, jak i pociągów. Pociągi poruszają się teraz kilka metrów nad poziomem ulicy. W ramach inwestycji ul. Krakowską przebudowano na odcinku około 400 metrów – obniżono poziom jezdni, powstały nowe chodniki oraz dojazdy do okolicznych posesji.
Projekt „Podłęże – Piekiełko” to największa kolejowa inwestycja na południu Polski, która znacząco poprawi komfort podróżowania. Dzięki niej kolej w Małopolsce stanie się bardziej konkurencyjna — podkreśla Stanisław Bukowiec, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego PLK SA, zaznacza, iż inwestycja ma istotne znaczenie nie tylko dla kolei, ale również dla mieszkańców Nowego Sącza:
Dobrym przykładem jest właśnie ten wiadukt, który poprawi układ komunikacyjny miasta i zwiększy poziom bezpieczeństwa.
Oddanie do użytku ul. Krakowskiej to nie koniec prac w tej części Nowego Sącza. Trwa dalsza modernizacja linii kolejowej nr 104 łączącej miasto z Limanową, a docelowo także z Krakowem i Zakopanem. W sąsiedztwie wiaduktu powstaje nowy przystanek kolejowy Nowy Sącz Chełmiec, którego peron i tory będą znajdować się na podwyższeniu. Główne prace budowlane w mieście zakończą się jeszcze w tym roku, a pociągi powrócą na trasę bocznica Klęczany – Nowy Sącz w roku 2026.

W ramach projektu „Podłęże – Piekiełko” w Nowym Sączu powstają również inne obiekty: wiadukty kolejowe przy ul. Węgierskiej i Zielonej, nowe perony oraz przejścia podziemne. Gotowy na ułożenie torów jest także most kolejowy nad Dunajcem.
Inwestycja PLK SA to jeden z czterech odcinków projektu, na których w tej chwili realizowane są prace budowlane. W okolicach Limanowej powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, który skróci czas podróży w kierunku Krakowa. Modernizowane są także stacje w Limanowej, Chabówce i Rabce Zaryte. Kolejne odcinki inwestycji są na etapie przetargów.
Docelowo „Podłęże – Piekiełko” to modernizacja i elektryfikacja 75 km linii kolejowej Chabówka–Nowy Sącz oraz budowa 58 km nowej trasy, która połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Efektem będzie znaczne skrócenie czasu podróży: z Krakowa do Nowego Sącza do ok. 60 minut, a do Zakopanego – do ok. 90 minut. Inwestycję współfinansuje Unia Europejska w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Fot: PLK SA
Zobacz również: