Nowy system rejestracji. Ma rozwiązać problem nieodwołanych wizyt

5 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


We wtorek, 22 lipca rząd ma zająć się projektem dotyczącym e-rejestracji, czyli centralnej elektronicznej rejestracji na świadczenia zdrowotne. System ma przyspieszyć rejestrację wizyt. Dzięki e-rejstracji pacjent zobaczy, w której poradni są wolne terminy, albo jaka jest liczba oczekujących. Nowe narzędzie ma też rozwiązać problem nieodwołanych wizyt.


Uruchomienie centralnej elektronicznej rejestracja, czyli e-rejestracji znalazło się w nowelizacji Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Za projekt odpowiedzialne jest Ministerstwo Zdrowia. Jak zaznaczył departament, nowy system w pierwszej kolejności ma dotyczyć tylko części świadczeń udzielanych w trybie ambulatoryjnym.


E-rejestracja. Zapisy do kardiologa od 2026 roku na innych zasadach


Od 1 stycznia 2026 roku e-rejestracją zostaną objęte świadczenia realizowane w ramach kardiologii, programów profilaktyki raka szyjki macicy i raka piersi. Lista świadczeń objętych centralną rejestracją ma być systematycznie uzupełniana. Zapisy na świadczenia nieobjęte centralną e-rejestracją będą odbywać się na dotychczasowych zasadach. Reklama


Projekt zakłada stworzenie centralnej "kolejki" pacjentów czekających na wizytę, zabieg, operację lub inne świadczenie. w tej chwili każdy świadczeniodawca, czyli szpital lub przychodzenia prowadzą własne listy oczekujących pacjentów. Po wprowadzeniu nowego systemu świadczeniodawcy będą mieli obowiązek udostępniania w całości swoich harmonogramów przyjęć z dostępnymi terminami.


Nowy system ma rozwiązać problem nieodwołanych wizyt lekarskich


Zgodnie z projektem, pacjenci będą mogli zapisać się na dane świadczenie zdrowotne na dotychczasowych zasadach, czyli osobiście, telefonicznie lub e-mailem w poradni czy szpitalu, a także przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Projekt zakłada, iż pacjent będzie otrzymywać potwierdzenie konkretnego terminu oraz informacje o zmianach. Asystent głosowy (voicebot) ma przypominać pacjentowi o zbliżającej się wizycie, potwierdzać jego obecność na wizycie, a w razie konieczności ją przełoży lub anuluje. Rozwiązanie to ma zmniejszyć liczbę nieodwołanych wizyt.


Narzędzie asystenta głosowego jest wdrażane w ramach projektu finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) - zaznaczono. Z danych NFZ wynika, iż w 2024 r. roku pacjenci nie odwołali w sumie 1 mln 358 tys. wizyt, badań, zaplanowanych zabiegów i operacji. To o ponad 75 tys. więcej niż w 2023 r. Resort zdrowia podkreślił, iż nowy system ma uprościć i przyśpieszyć rejestrację, zapewnić pacjentom łatwiejszy dostęp do informacji o dostępnych terminach we wszystkich szpitalach i poradniach.
Idź do oryginalnego materiału