Flotę wrocławskiego MPK zasilił pierwszy z zakupionych 40 sztuk tramwaj Pesa Twist 146N. To pojazd zaprojektowany specjalnie dla Wrocławia przez producenta z Bydgoszczy. Pesa wyprodukowana została w 2023 roku i już niebawem pojawi się na torowiskach. Docelowo ma zastąpić wiekowe Konstale 105.
Wrocławskie MPK podpisało kontrakt z bydgoską PESĄ pod koniec 2021 roku. W ramach umowy, w tym roku do Wrocławia 23 tramwaje, ostatni z pierwszej puli w styczniu 2025 r. W sumie flota przewoźnika będzie liczyła 40 sztuk. Pesy mają zastąpić pojazdy, które sprawiają najwięcej problemów w utrzymaniu, czyli wiekowe już Konstale 105. Nowe tramwaje będą sprowadzane do Wrocławia stopniowo, po 2-3 w miesiącu.
Zanim wrocławianie będą mogli cieszyć się nową Pesą, pojazd musi przejść proces homologacji. Polega on na jazdach próbnych i „uczeniu się” miasta, które ma specyficzną zabudowę, pełną skrzyżowań i zakrętów.
To trójczłonowy tramwaj, w którym może podróżować 200 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Wyznaczono również miejsce dla osoby z psem przewodnikiem. Pojazd ma w 100 % niską podłogę, dzięki czemu jest przyjazny dla pasażerów. Podłoga w strefie wejść znajduje się na wysokości 35 cm, co usprawnia wymianę pasażerów, a zamontowana w pojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom z niepełnosprawnościami, poruszającymi się na wózku inwalidzkim.
Wrocławskie MPK plasuje się w czołówce największych miast w Polsce, jeżeli chodzi o średni wiek autobusów. Najmłodszy we flocie MPK to elektryczny Mercedes-Benz eCitaro G wyprodukowany w 2023 roku. Średni wiek wrocławskich autobusów to 7 lat. Średni wiek tramwajów to dziś 16 lat – przy czym trzeba pamiętać, iż żywotność tramwajów wg ich producentów to 30-35 lat – tłumaczy prezydent miasta Wrocławia Jacek Sutryk. – Odmładzamy wrocławski tabor, bo najmłodszy tramwaj to prezentowany dziś Pesa Twist 146N. Najstarsze są Konstale 105 produkowane w latach 80., a modernizowane w latach 90 i 00 chcemy sukcesywnie wymieniać na najnowsze Pesy oraz Moderusy Gamma – dodaje.
Dbałość o pasażerów ze szczególnymi potrzebami to istotny element zapewnienia dostępu do transportu publicznego dla wszystkich. W Pesa Twist może być 1 wózek inwalidzki + 2 dziecięce lub 3 wózki dziecięce. Wszystkie ustawienia wózków dostosowane są do wymagań bezpieczeństwa – zapewnia Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. – W przedziale pasażerskim są wygodne wandaloodporne siedzenia, antypoślizgowa wykładzina podłogowa, system dźwiękowej i wizualnej informacji dla pasażera. Na poręczach zainstalowane są ładowarki USB i dodatkowe oświetlenie poręczy dla osób niedowidzących, a nowością jest miejsce dla osoby z psem przewodnikiem – dodaje.
W pierwszym członie tramwaju zastosowana jest też pętla indukcyjna wzmacniająca dźwięk zapowiedzi głosowych dla osób niedosłyszących. Poczucie bezpieczeństwa pasażerów wzmacnia system monitoringu z systemem rejestracji obejmujący wnętrze części pasażerskiej i otoczenie. Dodatkowa kamera zamontowana jest w kabinie motorniczego.
W Pesa Twist 146 N zastosowaliśmy 5 drzwi – 4 dwuskrzydłowe i jednoskrzydłowe. Drzwi jednoskrzydłowe przeznaczone są tylko dla motorniczego. Są tak zaprojektowane tak, by zapewnić prowadzącemu tramwaj bezpieczeństwo. Mają chronić przed wtargnięciem nieupoważnionych osób do kabiny – mówi Marcin Grzyb, dyrektor Sprzedaży Lekkich Pojazdów Szynowych PESA Bydgoszcz. Sama kabina jest przestronna dla zapewnienia motorniczemu wygody podczas wykonywania pracy – dodaje.
Nowe tramwaje będą też ciche, w celu zmniejszenia hałasu podczas pokonywania łuków na I osi wózka zastosowano natryskowy system smarowania obrzeży kół, biodegradowalnym smarem. Przekształtnikowy układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. Bardzo istotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach awaryjnych, np. gdy zachodzi potrzeba zjechania tramwaju ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).
Źródło: MPK Wrocław