Uruchomiono nowy zakład firmy Alstom w podwarszawskim Nadarzynie, który produkuje i serwisuje wagony do pociągów regionalnych, metra i tramwajów. Inwestycja o wartości ponad 10 mln euro, dzięki której zostanie zatrudnionych 200 wykwalifikowanych pracowników, to także istotny punkt na gospodarczej mapie naszego kraju, bowiem produkowane wózki dostarczane są między innymi do Włoch, Belgii czy Luksemburga.
Nowy zakład Alstom w podwarszawskim Nadarzynie
Nowy zakład Alstom w podwarszawskim Nadarzynie przejmie produkcję od dotychczasowych fabryk w Piasecznie i we Wrocławiu. Na ponad hektarowym obiekcie znajdują się dwie suwnice, cztery stanowiska produkcyjne, dwie stacje testowe i biura. Docelowo powstaną 4 suwnice i 8 stanowisk produkcyjnych. W zakładzie zatrudnionych zostanie 200 wykwalifikowanych pracowników, w tym monterów, mechaników i elektryków.
25 lat obecności Alstom w Polsce to historia ciągłego, dynamicznego rozwoju i wprowadzania innowacji do polskiej kolei. Zaczynaliśmy od jednego zakładu i 500 pracowników, a w tej chwili możemy się pochwalić dziewięcioma lokalizacjami i ponad 4 tys. zatrudnionych specjalistów. Wprowadziliśmy do Polski kolej dużych prędkości, 20 pociągów Pendolino i już dwukrotnie pokazaliśmy w Polsce pierwszy na świecie pociąg wodorowy – Coradię iLint. choćby dziś, w tak niepewnych czasach, kiedy wiele firm ogranicza inwestycje, my otwieramy nową fabrykę – powiedział Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
W uroczystości otwarcia nowego budynku produkcyjnego wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, ambasady Francji, instytucji kolejowych, operatorów krajowych i regionalnych oraz władz gminy Nadarzyn. Wszyscy zgodnie podkreślali, iż inwestycja jest ważnym impulsem rozwojowym dla regionu i całego kraju.
Wiele zakładów Alstom w Polsce zlokalizowanych jest w budynkach i halach, których historia sięga pierwszej rewolucji przemysłowej – natomiast w Nadarzynie powstało zupełnie nowe, innowacyjne centrum produkcyjne. Łączycie więc tradycję z nowoczesnością. Dodatkowo – zainteresowanie czołowej, globalnej marki polskim rynkiem dowodzi, iż posiada on znaczący potencjał – stwierdził Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Potrojenie mocy produkcyjnych
Nowy zakład Alstom w Nadarzynie będzie odpowiadał za produkcję i serwis wagonów do pociągów regionalnych, metra i tramwajów. Wózki produkowane w zakładzie są częścią zespołów trakcyjnych Coradia Stream, montowanych między innymi w Chorzowie. Gotowe pociągi są w dużej mierze eksportowane, na przykład do Włoch czy państw Beneluksu. Sprzęt z Nadarzyna jest również eksportowany do jednej z największych montowni pociągów w Barcelonie. niedługo wagony z nowego magazynu Alstom pojawią się dosłownie na całym świecie, bowiem zainteresowanie nimi wyrazili między innymi producenci z Ameryki Południowej.
Planujemy produkować tu 1800 wózków rocznie, czyli trzykrotnie więcej niż pozwalał nam na to zakład w Piasecznie. Docelowo, będziemy w stanie wyprodukować aż 3 tys. wózków rocznie – powiedział Michał Guzek, dyrektor zarządzający serwisami Alstom w Polsce.
Co więcej, już niedługo w Nadarzynie powstanie również pierwsze i jedyne w Polsce centrum obsługi szybkich pociągów. Alstom ma na tym polu ogromne doświadczenie, bowiem firma wyprodukowała dla PKP Intercity 20 pociągów Pendolino, a od 2014 roku serwisuje te pociągi dla operatora PKP IC.
Jesteśmy gotowi jeszcze bardziej angażować się w rozwój polskiej kolei w kierunku innowacyjnych i przyjaznych środowisku rozwiązań – Alstom jest przecież producentem Coradia iLint, czyli pierwszego na świecie pociągu wodorowego w ruchu komercyjnym już od 2018 r., to również Alstom ponad 40 lat temu wprowadził na tory pociągi dużych prędkości – TGV we Francji. Pozostajemy otwarci na współpracę z polskimi przewoźnikami, deklarując chęć utrzymania całej linii produkcyjnej w Polsce, w oparciu o współpracę z tysiącem krajowych dostawców i podwykonawców – zauważył Artur Fryczkowski, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce i na Ukrainie.
Pierwszy TGV M zaprezentowany przez Alstom i SNCF