14 maja 2025 r. Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) ogłosiły plan inwestycyjny obejmujący lata 2025–2030, zakładający przeznaczenie łącznie 19,7 mld euro na rozwój i modernizację krajowej infrastruktury kolejowej. Choć jest to nieco mniej niż 21,1 mld euro zapisane w poprzednim planie (2024–2029), ÖBB planuje przez cały czas inwestować ponad 3,2 mld euro rocznie, kontynuując intensywną rozbudowę sieci kolejowej.
Plan zakłada realizację szeregu strategicznych projektów, które mają poprawić przepustowość sieci, jakość usług oraz stabilność transportu kolejowego w Austrii. Priorytetem pozostają efektywność kosztowa oraz kontynuacja już rozpoczętych inicjatyw. Żaden z realizowanych projektów nie zostanie anulowany, choć niektóre z nich mogą zostać ukończone później niż pierwotnie planowano.
Wśród kluczowych inwestycji wymieniono m.in.:
- Koralmbahn – linia dużych prędkości, której uruchomienie zaplanowano na 2025 r.,
- Budowę tuneli Semmering i Brenner Base – jednych z najważniejszych projektów tunelowych w Europie,
- Rozbudowę linii zachodniej do czterech torów, co znacząco zwiększy przepustowość jednego z głównych korytarzy kolejowych,
- Modernizację miejskiej sieci kolejowej S-Bahn w Wiedniu.
W nowym planie znalazło się również miejsce na projekty, których zakończenie zostało przesunięte w czasie. Do takich należą m.in. 2,1-kilometrowe połączenie kolei wschodniej z linią Airport Express oraz budowa 21,5-kilometrowego odcinka między Köstendorf a Salzburgiem, obejmującego 16,2-kilometrowy tunel Flachhauer.
Szczególny nacisk położono także na rozwój regionalnych połączeń kolejowych w krajach związkowych: Górnej i Dolnej Austrii oraz Styrii. ÖBB podkreśla, iż regionalne projekty mają istotne znaczenie dla zrównoważonego transportu i dostępności komunikacyjnej mniejszych miejscowości.
Na samą konserwację i naprawę infrastruktury oraz taboru kolejowego przeznaczono aż 4,8 mld euro, co świadczy o dużym znaczeniu, jakie operator przywiązuje do jakości i niezawodności systemu kolejowego.
Fot: ÖBB
Zobacz również: