Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 2,8% r/r w maju br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w maju wyższa o 0,3% r/r.
„Dane za maj potwierdzają utrzymujący się trend wzrostu w branży centrów handlowych. Obrazują to wskaźniki obrotów i footfallu, które PRCH zbiera od właścicieli i zarządców 125 centrów w Polsce. Majowe +2,8% wzrostu obrotów przy stabilnym poziomie odwiedzalności potwierdzają, iż klienci nie tylko regularnie odwiedzają centra handlowe, ale także wydają w nich więcej” – powiedział dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer, cytowany w komunikacie.
Rekordzistą majowych wzrostów jest segment rozrywki, który w porównaniu z majem 2024 roku zanotował wzrost o 36,6%. Prawdopodobny wpływ na taki wynik miał sukces kinowych premier, w tym filmów dla dzieci, które przyciągnęły szeroką publiczność. Na drugim miejscu uplasowały się restauracje i kawiarnie, które urosły 12,6% rok do roku, a usługi oraz sektor zdrowie i uroda to wzrosty odpowiednio o 9,4% i 9,1%. Te cztery kategorie już drugi miesiąc z rzędu utrzymują się w czołówce wyników, podano także.
W podziale na kategorie wielkości obiektów handlowych najlepiej wypadły bardzo duże i duże centra, które osiągnęły odpowiednio wzrosty obrotów o 5,7% i 2,1% przy jednoczesnym wzroście odwiedzalności o 1,0% i 0,7%. Średnie centra zanotowały lekkie spadki – zarówno w obrotach (-1%), jak i footfallu (-0,6%). Natomiast najmniejsze obiekty poprawiły obroty o 2,3%, mimo spadku liczby odwiedzin o 1,5%, wymieniono.
Patrząc na dane regionalne, największe wzrosty obrotów odnotowano w Krakowie, Poznaniu i Warszawie. W ujęciu makroregionalnym liderami były regiony centralny, południowy i północno-zachodni, wskazano dalej.
„Maj potwierdził utrzymującą się tendencję przesuwania konsumpcji w stronę segmentów usługowych i doświadczeń, takich jak rozrywka, gastronomia czy zabiegi z zakresu zdrowia i urody. Widać wyraźnie, iż centra handlowe przestają być miejscem wyłącznie zakupów, a stają się pełnowymiarowymi przestrzeniami spędzania wolnego czasu. W świetle sukcesów bardzo dużych obiektów, można oczekiwać, iż inwestycje i działania promocyjne skoncentrowane na rozrywce i gastronomii będą najważniejsze dla dalszego wzrostu sektora” – dodał Klammer.
PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews