Obroty w górę, odwiedzalność w dół. PRCH analizuje kondycję rynku [RAPORT]

1 miesiąc temu

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała najnowsze dane dotyczące kondycji rynku centrów handlowych w Polsce. Wyniki PRCH Turnover Density Index oraz PRCH Footfall Density Index za pierwsze półrocze oraz lipiec 2025 roku wskazują na stabilny rozwój sektora.

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku obroty w centrach handlowych wzrosły o 1,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2024 r. Największe wzrosty w skali pierwszego półrocza odnotowały kategorie związane z usługami, rozrywką i spędzaniem czasu wolnego. Usługi zwiększyły obroty o 6,8 proc., segmenty zdrowie i uroda oraz restauracje i kawiarnie – po 5,1 proc., a rozrywka o 4,6 proc..

Z kolei lipiec przyniósł dwucyfrowe wzrosty w kategorii usług (+17,4 proc.) oraz restauracji i kawiarni (+11,4 proc.). Rozrywka odnotowała +8,6 proc., a Zdrowie i uroda +8,2 proc.. Dane te są kolejnym potwierdzeniem rosnącego znaczenia usług i gastronomii, które stają się coraz ważniejszym elementem oferty centrów handlowych.

Bardzo duże obiekty i duże aglomeracje liderami wzrostów

W podziale na wielkość obiektów w pierwszej połowie roku najlepiej poradziły sobie bardzo duże centra (powyżej 60 tys. m²), które odnotowały wzrost obrotów o 3,2 proc.. W dużych obiektach (40–60 tys. m²) obroty pozostały na zbliżonym poziomie (+0,1 proc.), średnie centra (20–40 tys. m²) zanotowały spadek obrotów (-1,1 proc.). W najmniejszych obiektach (5–20 tys. m²) obroty pozostały bez zmian (0,0 proc.).

Największe wzrosty obrotów wśród aglomeracji odnotowały Kraków, Warszawa i Katowice. W ujęciu makroregionalnym liderami pozostają regiony południowy i centralny.

W lipcu największe wzrosty obrotów dotyczą regionów: południowego, centralnego i północno-zachodniego. Pod kątem odwiedzalności na plusie były regiony północno-zachodni i centralny, dzięki dobrym wynikom Poznania i Warszawy.

Z optymizmem w drugie półrocze

– Pierwsze sześć miesięcy 2025 roku potwierdziło stabilną kondycję polskiego sektora centrów handlowych oraz utrzymującą się istotną rolę sprzedaży stacjonarnej w zachowaniach konsumentów. Wzrost obrotów, mimo niewielkiego spadku liczby odwiedzających, pokazuje siłę kanału offline i wskazuje na zmieniającą się funkcję galerii – z miejsc typowo zakupowych w kierunku przestrzeni usługowych, gastronomicznych i rozrywkowych. Widać, jak rośnie społeczna rola centrów jako miejsc spotkań i spędzania wolnego czasu. Branża wchodzi więc w drugą połowę roku z mocnymi fundamentami. Sprzyja jej korzystne otoczenie rynkowe, w tym niższa inflacja i spadające stopy procentowe. Otwiera się zatem perspektywa dalszego wzrostu napędzanego sezonowymi wydarzeniami zakupowymi – powrotem do szkoły, Black Friday, Mikołajkami oraz świętami Bożego Narodzenia – podsumowuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Idź do oryginalnego materiału