Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała kolejny znaczący krok w stronę budowy długo wyczekiwanej obwodnicy Stargardu, składając wniosek o wydanie decyzji ZRID. Wszystko wskazuje na to, iż budowa ruszy już wiosną przyszłego roku, a cała obwodnica Stargardu powstanie do 2027 roku.
Obwodnica Stargardu już wkrótce
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) to nic innego jak zielone światło do rozpoczęcia robót budowlanych. W przypadku obwodnicy Stargardu dokument ten ma najważniejsze znaczenie. Po złożeniu wniosku u Wojewody Zachodniopomorskiego rozpocznie się procedura administracyjna, której zwieńczeniem będzie oficjalne pozwolenie na budowę. To z reguły formalność, ale niezwykle ważna – bez niej nie można ruszyć z pracami ziemnymi ani inwestycyjnymi. Dlaczego to aż tak istotne? Ponieważ obwodnica Stargardu powstaje w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, a każdy etap ma ścisły harmonogram i budżet do zrealizowania.
W lipcu ubiegłego roku podpisano bowiem kontrakt z firmą Strabag, który opiewa na 76 milionów złotych. Wybrana forma „projektuj i buduj” oznacza, iż ten sam wykonawca najpierw przygotowuje całą dokumentację, a potem sam przystępuje do realizacji. To pozwala skrócić czas inwestycji i zmniejsza ryzyko związane z rozbieżnościami między projektem a wykonaniem.
Po dziesięciu miesiącach intensywnych prac projektowych inwestor mógł wreszcie przekazać wniosek o ZRID. Teraz piłka jest po stronie administracji publicznej. Procedura może potrwać kilka miesięcy, ale jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wiosną przyszłego roku pierwsze koparki wjadą na teren budowy.
Jeśli harmonogram zostanie zachowany, budowa potrwa 15 miesięcy, z wyłączeniem zimowych przestojów (od 16 grudnia do 15 marca). To oznacza, iż realny termin zakończenia inwestycji przypada na 2027 rok. Tego roku mieszkańcy Stargardu i okolicznych miejscowości będą mogli odetchnąć – dosłownie i w przenośni.
Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy Stargardu w ciągu #DK20. Inwestycja jest realizowana w formule projektuj i buduj. Wiosną przyszłego roku planujemy rozpoczęcie robót, a zakończenie w 2027 roku. Obwodnica o długości 4,5 km od wschodu ominie #Stargard pic.twitter.com/8fAaCBBVGR
— GDDKiA Szczecin (@GDDKiA_Szczecin) June 2, 2025
Obwodnica Stargardu wyprowadzi ruchu tranzytowego z miasta
Obwodnica zostanie wybudowana jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna przyspieszona). Jej początek zlokalizowany będzie przy węźle Stargard Wschód, gdzie DK20 przecina się z ekspresową S10. Nowa trasa przetnie dolinę rzeki Krąpiel – w tym miejscu powstanie most z przejściem dla zwierząt, przejdzie nad drogą powiatową Strachocin – Sułkowo, gdzie powstanie wiadukt, przekroczy linię kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk, i zakończy się ok. 500 m za granicą administracyjną miasta, włączając się w DK20. Taki przebieg pozwoli ominąć zabudowę miejską i osiedla mieszkaniowe, a jednocześnie zapewni szybkie połączenie dla tranzytu.
Chociaż Stargard od dawna omijany jest przez drogę ekspresową S10, jedno połączenie wciąż prowadzi przez centrum miasta – droga krajowa DK20. Przebiega przez Święte i Strachocin, przecina gęsto zaludnione obszary oraz liczne przejścia dla pieszych i skrzyżowania. Obwodnica Stargardu pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Szacuje się, iż przejazd trasą alternatywną będzie choćby czterokrotnie szybszy niż obecnie.
Budowa obwodnicy Stargardu to nie tylko lokalna inwestycja – to część szerszej strategii rozwoju infrastrukturalnego Pomorza Zachodniego. Do tej pory w ramach Programu 100 obwodnic zrealizowano już obwodnicę Gryfina (DK31) – oddaną w grudniu ubiegłego roku oraz obwodnicę Szczecinka (DK20) – otwartą miesiąc temu. Na wiosnę rozpoczęły się również prace przy budowie obwodnicy Szwecji (DK22). Obwodnica Stargardu dołącza również do kolejnych inwestycji, dla których realizowane są już procedury ZRID – w Wałczu i Rusinowie (DK22). Każda z tych inwestycji wpisuje się w długofalową wizję poprawy komunikacji i bezpieczeństwa drogowego w województwie.
Pas transportowy uderzył pieszą w głowę! Szokujący wypadek w Kamieńsku