Posłanka Paulina Matysiak w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na alarmujący stan ochrony zabytków kolejowych w Polsce. Przedstawiła liczne przykłady zaniedbań, takie jak popadający w ruinę dworzec w Lubsku, niszczejące wieże wodne, wyburzony mimo wpisu do rejestru dworzec w Niechorzu czy problemy finansowe skansenu w Chabówce. Wskazała na brak systemowego podejścia do ochrony dziedzictwa kolejowego — od obiektów infrastruktury po historyczny tabor, który zamiast służyć celom turystycznym i edukacyjnym, był złomowany. Posłanka zaapelowała o konkretne deklaracje ze strony kierownictwa ministerstwa i wypracowanie rozwiązań, które pozwolą zachować te cenne elementy polskiej historii kolejnictwa dla przyszłych pokoleń.
Sprawdź artykuły w temacie:
Historyczny odcinek linii kolejowej nr 104 zostanie zachowany dla miłośników kolei
Modernizacja linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz nie oznacza całkowitego zerwania z przeszłością. PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o zachowaniu wyjątkowego, 13,5-kilometrowego odcinka tej trasy między podg. Fornale a […]
Czytaj dalej Historyczny odcinek linii kolejowej nr 104 zostanie zachowany dla miłośników kolei
PKP ma problem z dworcami. „Setki obiektów popadają w ruinę”
Zabytkowe dworce kolejowe w Polsce niszczeją, a państwowy zarządca — PKP SA — nie kwapi się do ich remontów. Problem dotyczy szczególnie mniejszych miejscowości, gdzie spółka uznaje utrzymanie dworców za […]
Czytaj dalej PKP ma problem z dworcami. „Setki obiektów popadają w ruinę”
Zapomniane wieże wodne PKP: Zabytki architektury kolejowej w Polsce na granicy ruiny
Ponad sto lat historii, setki zabytków i jedna paląca kwestia: co z nimi zrobić? Interpelacja posłanki Pauliny Matysiak otwiera dyskusję na temat zapomnianego dziedzictwa kulturowego Polski. Odpowiedzialność PKP S.A. za […]
Czytaj dalej Zapomniane wieże wodne PKP: Zabytki architektury kolejowej w Polsce na granicy ruiny