Współczesny kierowca przyzwyczajony jest do alfanumerycznego systemu oznaczeń dróg, w którym symbole „A”, „S” czy dwucyfrowe liczby określają klasę i znaczenie trasy. Jednak zanim Polska dorobiła się spójnego i funkcjonalnego systemu drogowego, przez dekady – a choćby wieki – numeracja i klasyfikacja dróg przeszły szereg fundamentalnych zmian. Opowieść o tym, jak trakt brzeski czy lwowski stały się drogami krajowymi nr 2 czy 17, to historia ściśle spleciona z przemianami ustrojowymi, technologicznymi i geopolitycznymi naszego kraju, którą na swojej stronie opisuje GDDKiA.
-
Polska przeszła od traktów bitej ziemi do zintegrowanej sieci dróg krajowych, ekspresowych i autostrad opartej na nowoczesnej numeracji.
-
Każda większa reforma drogowa (1920, 1952, 1985, 2000) odzwierciedlała zmiany polityczne i gospodarcze kraju.
-
Współczesna numeracja dróg w Polsce zachowuje spójność z systemem europejskim, ale opiera się na unikalnym, krajowym podejściu.
Od Rzymu do XIX-wiecznej Polski
W czasach starożytnego Rzymu drogi nazywano od nazwisk urzędników – Appiusz Klaudiusz stworzył Via Appia, Gajusz Flaminiusz odpowiadał za Via Flaminia, a Gajusz Aureliusz Kotta za Via Aurelia. W tamtym czasie nazewnictwo miało charakter prestiżowy i osobisty. W Polsce pod zaborem rosyjskim w XIX wieku, powołano Dyrekcję Jeneralną Dróg i Mostów Królestwa Polskiego (1819), która utwardziła podstawowe trakty komunikacyjne, dając podwaliny pod nowoczesną sieć drogową. Powstały wtedy m.in. trakty: brzeski, kaliski, zakroczymski, radzymiński, krakowski i lubelski, które do dziś stanowią trzon wielu współczesnych dróg krajowych i ekspresowych.
Narodziny numeracji dróg w Polsce: II Rzeczpospolita
Wraz z odzyskaniem niepodległości w 1918 r., Polska musiała stworzyć spójną sieć drogową. Ustawa z 10 grudnia 1920 r. wprowadziła podział na drogi państwowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Drogi państwowe – o strategicznym znaczeniu – zatwierdzał Sejm, co nadawało im wyjątkowy status.
Sieć dróg państwowych podzielono na trzy grupy:
- Drogi odśrodkowe – łączące Warszawę z granicami kraju (numery 1–8)
- Drogi południkowe – przebiegające z południa na północ (9–17)
- Drogi równoleżnikowe – biegnące z zachodu na wschód (od 18 wzwyż)
Każda z tych dróg mogła mieć odnogi oznaczone literami. Łączna długość sieci wynosiła wówczas 10 500 km. Najdłuższą z nich była droga nr 8, prowadząca z Miłosnej do Okopów św. Trójcy przy granicy z Rumunią. Zmiana z 1922 roku przyniosła nowe oznaczenia – numery z nazwami, np. trakt gdański, brzeski, lwowski, kowieński czy wołyński. Łącznie sieć dróg państwowych osiągnęła długość 17 155 km, z czego ponad 12 tys. km miało nawierzchnię bitą.
Centralizacja i reorganizacja w PRL
Po II wojnie światowej Polska zmieniła granice i system gospodarczy. Reforma z 1948 r. skonsolidowała drogi wojewódzkie jako część dróg państwowych. W 1952 r. pojawił się nowy wykaz, zawierający także odcinki autostrad: mazurską, pomorską, śląską i dolnośląską. Wprowadzono podział na:
- drogi odśrodkowe (1–19)
- drogi północ-południe (30–34)
- drogi wschód-zachód (40–45)
- drogi łącznikowe (ułamki, np. 1/1, 2/2)
- drogi pozostałe (numery trzycyfrowe: 100–755)
Kolejne zmiany zaszły w 1960 r., gdy wprowadzono klasy techniczne. Drogi klasy I i II uznawano za główne, a ich oznaczenia oparto na jednolitej numeracji. Autostrady trafiały do klasy I, zaś drogi klasy III i IV miały numery trzycyfrowe, oznaczenia literowe województw (np. s1, k1, t12), a w klasie V stosowano oznaczenia z małą literą i trzema cyframi.
Rewolucja 1985: Nowa definicja dróg
Ustawa z 1985 r. zmieniła system całkowicie. Wprowadzono podział na:
- drogi krajowe
- wojewódzkie
- gminne
- lokalne miejskie
Dodano kategorie funkcjonalne: autostrady, drogi ekspresowe i ogólnodostępne. Numeracja dróg krajowych przybrała schemat zgodny z wytycznymi umowy AGR (Europejskiej Umowy o Głównych Drogach Ruchu Międzynarodowego). Drogi południkowe otrzymały nieparzyste numery, równoleżnikowe – parzyste. Przykład: droga nr 1 prowadziła z Gdańska do Cieszyna, a nr 2 ze Świecka do Terespola.
Wprowadzono także numery dla autostrad (A2, A4, A6, A12) oraz oznaczenia europejskie z literą „E” – np. E7, E22. Taki system zapewniał logiczną spójność z siecią międzynarodową.
Reforma administracyjna 1998 i współczesność
Po reformie administracyjnej z 1998 roku Polska ograniczyła liczbę dróg krajowych, przekazując wiele tras województwom. Sieć drogowa uległa uproszczeniu i standaryzacji. W 2000 r. Generalny Dyrektor Dróg Publicznych nadał nowe numery drogowe w zakresie 1–94. Zrezygnowano z numerów 37, 90 i 93. Wprowadzono też zasady:
- drogi z numerami nieparzystymi – układ południkowy
- drogi parzyste – układ równoleżnikowy
- pikietaż: od północy/południa i zachodu/wschodu
Przykładowo, dawna droga nr 8, biegnąca diagonalnie, została przekształcona – jej odcinek w łódzkiem stał się DK74.
Numeracja dróg w Polsce: kto i jak decyduje?
Numerację dróg krajowych i wojewódzkich nadzoruje Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Wszelkie zmiany muszą być zgodne z rozporządzeniami: Rady Ministrów (dla dróg A i S) oraz Ministra Infrastruktury (dla G i GP). Do dziś wydano 28 zarządzeń zmieniających przebieg i oznaczenie dróg. Zmiany te są ewolucyjne i wynikają z oddawania nowych odcinków, budowy obwodnic czy tras ekspresowych.

Polska a Europa – różne modele
Polska, w odróżnieniu od Skandynawii czy Niemiec, zachowuje odrębną numerację krajową i europejską. Niemcy przez cały czas stosują numerację sprzed II wojny światowej. W Norwegii i Szwecji stare numery dróg E są stosowane z powodów ekonomicznych – wymiana tabliczek byłaby zbyt kosztowna.
Stan obecny i przyszłość
Na dziś sieć dróg krajowych w Polsce liczy 18 589 km, z czego 17 819 km znajduje się w zarządzie GDDKiA. Resztą zarządzają miasta, koncesjonariusze i straż graniczna. Drogi oznacza się numerami od 1 do 97 – z pominięciem nr 69. Nowe drogi, np. S1, S8, zastępują stare odcinki, które stają się drogami wojewódzkimi lub lokalnymi.
Historia numeracji dróg w Polsce to opowieść o transformacji państwa – od monarchii pod zaborami, przez międzywojnie, PRL, aż po III Rzeczpospolitą. To również zwierciadło rozwoju infrastruktury, potrzeb gospodarki, a także współpracy międzynarodowej.
Znajdziesz nas w Google News