#NaCoSieGapisz to ogólnopolska kampania społeczna dotycząca bezpieczeństwa i rozsądnego korzystania ze telefonów w przestrzeni publicznej.
Jak wynika z badania Digital Distraction and Workplace Safety Survey, 26% przedsiębiorstw przemysłowych odnotowało wypadki spowodowane nadużywaniem telefonów.
Korzystanie z telefonów jest częstą przyczyną upadków z peronu – czego dowodem są liczne filmy dostępne on-line. 11 osób zginęło w wypadku kolejowym w Bawarii, do którego przyczyniło się roztargnienie pracownika kolei grającego na telefonie.
Czy wyobrażasz sobie…
- chirurga, który przeprowadza operację, ale jednocześnie sprawdza DMy na Instagramie?
- fryzjera, który w jednej dłoni trzyma nożyczki, a w drugiej telefona?
- stomatologa, który wierci zęba przeglądając TikToki?
- …czy też kasjerkę, która jedną ręką podaje resztę, ale tak naprawdę skupiona jest na
- …odpisywaniu komuś, kto nie miał racji w internecie?
Nie? To świetnie, ale dlaczego tolerujesz zerkanie w telefon podczas prowadzenia pojazdu, czekania na przejeździe kolejowym, przechodzenia przez tory (i to często w miejscu zabronionym)?
Kampania #NaCoSieGapisz zwraca uwagę, iż jesteśmy pobłażliwi na korzystanie ze telefonów w sytuacjach mogących narazić kogoś na śmiertelne niebezpieczeństwo.
Czujesz, iż problem dotyczy również Ciebie?
7 tipów – co możesz zrobić:
- Nie gap się na telefon jak nie musisz!
- Odłóż telefon jak robisz coś ważnego
- Jeśli prowadzisz “operację na otwartym sercu” wyłącz telefon.
- Włącz w telefonie tryb czarno-biały, który zniechęca do nadmiernego korzystania ze telefona.
- Jeśli prowadzisz pojazd włącz tryb “nie przeszkadzać”.
- Jeśli musisz skorzystać z telefonu, to najpierw zaparkuj w bezpiecznym miejscu.
- Jeśli widzisz, iż ktoś z Twoich bliskich używa telefona kierując pojazdem lub zbliżając się np. do krawędzi peronu – Reaguj!
Podczas przechodzenia przez tory czy przez ulicę trzeba szczególnie uważać. Dotyczy to również kierowców. Niebezpieczne może być rozproszenie uwagi w trakcie pokonywania przejazdu kolejowo-drogowego. Przy przechodzeniu i przejeżdżaniu przez tory należy mieć pewność, iż jest to bezpiecznie. Lepiej nie lekceważyć tej prostej zasady.
Organizator kampanii: Kombud Group.
Patronat objął Urząd Transportu Kolejowego.