Odniosłeś straty spowodowane powodzią? Nabór wystartował – do kiedy wnioski?

3 godzin temu

Nabór wniosków o wsparcie dla rolników z terenów objętych klęską żywiołową, którzy ponieśli straty spowodowane wrześniową powodzią, wystartował 22 października. Jakie są stawki, terminy i warunki?

Nabór wystartował. Kto może złożyć wniosek?

Wsparcie mogą otrzymać producenci kukurydzy, buraków cukrowych, ziemniaków, soi, konopi włóknistych, tytoniu, chmielu, lnu, winorośli, ziół, słonecznika lub warzyw. Kluczową kwestią są jednak deklaracje we wnioskach o dopłaty bezpośrednie za 2024 rok, na podstawie których będzie wydawana decyzja o przyznaniu pomocy.

W przypadku, w którym producent poniósł szkody spowodowane wystąpieniem powodzi we wrześniu 2024 roku, otrzyma wsparcie, jeżeli w uprzednio złożonym wniosku o dopłaty bezpośrednie uwzględnił odpowiednią uprawę. Rolnicy muszą ponadto mieć nadany numer ewidencyjny i prowadzić działalność jako mikro-, małe albo średnie przedsiębiorstwo.

Ile potrwa nabór wniosków?

Nabór wniosków o pomoc dla rolników z terenów objętych klęską żywiołową, których uprawy zostały całkowicie zniszczone w wyniku wrześniowej powodzi rozpoczął się 22 października. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmować wnioski do dnia 15 listopada 2024 roku. Nabór prowadzony jest wyłącznie drogą elektroniczną.

Ile mogą otrzymać rolnicy?

Wysokość pomocy, jak przekazuje ARiMR, ustala się jako iloczyn powierzchni danej uprawy (zadeklarowanej we wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich), która została zniszczona i stawki pomocy. Wynosi ona w przypadku soi 4 tys. zł/ha, a dla pozostałych wymienionych wyżej roślin – 5 tys. zł/ha.

W przypadku, gdy łączna wysokość pomocy oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów, wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń, przekraczałaby kwotę, o której mowa powyżej, pomocy udziela się w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą, o której mowa powyżej, a wysokością pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań.

Co więcej, pomoc nie przysługuje w przypadku, gdy pomoc otrzymana na podstawie odrębnych przepisów, wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń przekracza kwotę pomocy obliczoną z ARiMR. Wsparcie będzie wypłacane na rachunek producenta rolnego wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

Gdzie i jak złożyć wniosek?

Wnioski będą przyjmowane do 15 listopada 2024 r. za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ARiMR. Wszelkie przydatne informacje dotyczące wypełniania wniosków można znaleźć TUTAJ.

Źródło: ARiMR

Idź do oryginalnego materiału