Opóźnienia pociągów największym problemem są wtedy, gdy nasz plan przewiduje przesiadkę w kolejny skład lub po prostu mamy ustalone wszystko, co do minuty. Niestety takich sytuacji nie da się przewidzieć, a wcale nie są one rzadkością. Na szczęście nie tylko linie lotnicze oferują rekompensatę za opóźnioną podróż. W ruchu kolejowym również uwzględniono konkretne odszkodowania, a wszystko za sprawą unijnego rozporządzenia odnoszącego się do osób korzystających z usług kolejowych.
REKLAMA
Zobacz wideo Karnowski: PKP CARGO jest teraz o 90 proc. mniej warte niż w grudniu 2015 r.
Opóźnienia pociągów PKP. Unia Europejska przewidziała odszkodowanie dla pasażerów
Jak czytamy w "Rzeczpospolitej", rekompensatę za opóźniony pociąg uwzględniono w art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Zgodnie z tym dokumentem odszkodowanie należy się tym osobom, których pociąg dotarł do stacji końcowej co najmniej 60 minut po zaplanowanym czasie. W tym przypadku obowiązują jednak pewne ograniczenia. Przepisy dotyczą wyłącznie krajowych pociągów dalekobieżnych oraz połączeń międzynarodowych w obrębie UE. Zatem w Polsce z rekompensaty pieniężnej mogą skorzystać pasażerowie: Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) i ŁKA Sprinter (ŁS). Warto dodać, iż jeżeli do opóźnienia dojdzie poza granicami Unii Europejskiej, wtedy rekompensata nie musi zostać wypłacona. Co więcej, opóźnienia, do których doszło poza terytorium UE, nie wliczają się do opóźnień, za które można otrzymać odszkodowanie.
InterCity opóźnienia. Ile wynosi odszkodowanie za utrudnienia dla pasażerów?
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem ostateczna kwota rekompensaty zależna jest od długości opóźnienia. W przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut odszkodowanie jest równe 25 proc. ceny biletu, natomiast przy opóźnieniu od 120 minut - 50 proc. ceny biletu. Aby odzyskać część pieniędzy, należy złożyć odpowiedni wniosek skierowany do przewoźnika. Można to zrobić online, dzięki poczty lub w kasie biletowej. We wniosku trzeba podać numer pociągu, datę przejazdu, nazwę stacji oraz wszelkie dane osobowe. Niezbędne jest także załączenie oryginału biletu. Termin na złożenie wniosku zależny jest od regulaminu przewoźnika, a rozpatrzenie reklamacji trwa do 30 dni. Konieczne jest również wybranie preferowanej formy rekompensaty. Dostępne są: bon, przelew bankowy lub przekaz pocztowy. Przewoźnik może jednak odmówić wypłaty odszkodowania. Najczęściej dzieje się tak, gdy:
wystąpiły nadzwyczajne okoliczności - na przykład ekstremalne warunki pogodowe,
za opóźnienie odpowiada jeden z pasażerów,
opóźnienie wynikało z działań osób trzecich - kradzież, akt terroryzmu, wypadek na torach.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.