Oferta Alstom Polska, warta 4,1 mld zł, została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu PKP Intercity na 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne, podał przewoźnik. Ponadto Alstom wycenił ich utrzymanie na blisko 2,8 mld zł. Postępowanie zawiera opcję zamówienia kolejnych 30 pojazdów.
„PKP Intercity w lipcu otworzyło oferty złożone w postępowaniu na zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania i opcją dodatkowego zamówienia kolejnych 30 pojazdów. Oferty przedstawiło dwóch producentów: Alstom Polska posiadający fabrykę w Chorzowie oraz Stadler Polska z zakładem w Siedlcach. Po weryfikacji ofert, przewoźnik wskazał najkorzystniejszą, czyli zaproponowaną przez Alstom Polska, który dostawę 42 pociągów wycenił na kwotę 4,1 mld zł, a ich utrzymanie na blisko 2,8 mld zł. Druga oferta wynosiła 4 mld zł za pojazdy i 3,3 mld za ich utrzymanie. Wybrana oferta jest tańsza o niemal 400 mln zł. Oceniono inne kryteria – m.in. efektywność energetyczną i terminy dostaw” – czytamy w komunikacie.
W latach 2021 i 2023 ogłaszano przetargi na 38 piętrowych składów push&pull. Obydwa zostały unieważnione, jedyna oferta w ostatnim postępowaniu przekraczała budżet o ponad 2 mld i sięgnęła kwoty 6,5 mld zł, przypomniał przewoźnik.
Piętrowe pociągi o prędkości 200 km/h PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych w kategorii ekonomicznej. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Przewoźnik chciałby, aby pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 roku, podano także.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2024 r. miał ok. 78,5 mln pasażerów.
Źródło: ISBnews