Warszawa, 27.10.2025 (ISBnews) – Oferty: PORR o wartości 776,76 mln zł, NDI o wartości 694,78 mln zł oraz konsorcjum firm NDI i DOGUS o wartości ponad 5,3 mld zł zostały uznane za najkorzystniejsze w przetargach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS), podała Dyrekcja.
“Wskazaliśmy najkorzystniejsze oferty w przetargach na realizację wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS). Dla odcinka Kołbaskowo – Dołuje wybraliśmy ofertę firmy PORR o wartości 776,76 mln zł, dla fragmentu Dołuje – Police ofertę firmy NDI o wartości 694,78 mln zł, natomiast dla odcinka Police – Goleniów (łącznie z tunelem pod Odrą) ofertę międzynarodowego konsorcjum firm NDI i DOGUS o wartości ponad 5,3 mld zł. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Przetargi będą jeszcze podlegały standardowej kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych” – czytamy w komunikacie.
Wykonawcy, z którymi GDDKiA podpisze umowy, będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego tu zakończenie jest planowane w 2029 r. Natomiast odcinek Police – Goleniów będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą o długości 5 km. Dyrekcja zakłada, iż kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2033 r., podano także.
“Nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenia ruchu, na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach” – czytamy także.
Zachodnia Obwodnica Szczecina przetnie na północ od Polic rzekę Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m, przypomniała Dyrekcja.
(ISBnews)

23 godzin temu











