Omówienie wyników spółki Grab za 4Q’24

1 miesiąc temu

Grab to platforma, która działa w ośmiu krajach Azji Południowo-Wschodniej i w dużej mierze przypomina Ubera – ale z szerszym zakresem usług. Oferuje szeroką gamę usług mobilności oraz dostaw, dopasowanych zarówno do segmentu premium, jak i tańszych opcji dostępnych dla szerszego grona użytkowników. W zakresie dostaw działa m.in. GrabFood (dla restauracji) oraz GrabMart (dla sklepów detalicznych).

Jednym z wyróżników Grab na tle Ubera jest rozbudowany segment usług finansowych. Poprzez GrabFin firma oferuje pożyczki dla konsumentów i firm, współpracując przy tym z partnerami takimi jak Citibank. Dodatkowo, Grab posiada udziały w trzech bankach: GXBank w Malezji, GXSBank w Singapurze oraz SuperBank w Indonezji. Posiadanie licencji bankowych daje firmie większą elastyczność w zakresie regulacji, pozwala na budowanie bazy depozytowej i rozwój produktów kredytowych. W przyszłości Grab planuje rozwój portfela pożyczkowego, zwiększenie bezpośredniej akwizycji kredytów oraz dalsze inwestycje w usługi takie jak zarządzanie majątkiem, ubezpieczenia czy system płatności GrabPay. Dodatkowo, Grab posiada subskrypcję GrabUnlimited, która – podobnie jak UberOne – zwiększa częstotliwość zamówień i poprawia retencję użytkowników.

Więcej na temat modelu biznesowego Grab szczegółowo omawiałem w osobnym webinarze. Ten wpis nie służy jednak analizie spółki, a jedynie omówieniu jej wyników finansowych z myślą o inwestorach zainteresowanych aktualną kondycją firmy.

Spis treści :

  • Wyniki Graba solidne, ale nie spektakularne
  • Solidny wzrost kluczowych wskaźników operacyjnych
  • Jak wypadły segmenty Mobility i Delivery?
  • Segment usług finansowych coraz bliżej rentowności
  • Amazońska prognoza
  • Czy wzrost zachęt dla klientów powinien niepokoić?
  • Czy Grab podpisze współpracę z Waymo
  • Wnioski – solidnie, bez rewelacji
  • Rating Wynikowy

Wyniki Graba solidne, ale nie spektakularne

„Fourth quarter was our strongest quarter ever, closing out 2024 on a strong note as we relentlessly executed on our product and tech-led initiatives.”

„We are still only serving one in 20 Southeast Asians.”

„2025 is the year of AgenticAI, and we foresee that we will be rolling out even greater personalized solutions for our ecosystem partners.”

„Building upon these strong foundations we’ve laid in 2024 to scale our platform, we see plenty of headroom to further out-serve the millions of users and partners across Southeast Asia this year.”

Grab dostarczył wyniki kwartalne, które w kilku kluczowych aspektach pozytywnie zaskoczyły Wall Street, ale nie obyło się bez drobnych rozczarowań.Zacznijmy jednak od pozytywów, a jest nią przede wszystkim rentowność. Skorygowana EBITDA wyniosła 97 milionów dolarów, nieznacznie przewyższając rynkowy konsensus na poziomie 96,11 miliona dolarów. To istotny wskaźnik, bo jednym z głównych argumentów za inwestowaniem w Grab jest jego stopniowe przechodzenie na rentowność. I tutaj rzeczywiście widać postępy – firma przeszła solidny zwrot w 2024 roku, a jej wyniki sugerują, iż droga do pełnej rentowności staje się coraz bardziej realna. Oznacza to imponujący wzrost o 173% rok do roku. Co ciekawe, Grab przebił swoje własne prognozy EBITDA o 2,6% mimo, iż wszystkie najważniejsze segmenty wypadły nieco gorzej od konsensusu, niższa od prognoz strata EBITDA w segmencie korporacyjnym (koszty ogólne) pozwoliła na osiągnięcie zgodnego z rynkiem wyniku.

Dla kontekstu, jeszcze niedawno Grab potężnie przepalał gotówkę. W latach 2019-2023 firma wydała aż 5 miliardów dolarów, a poszczególne lata wyglądały następująco:

  • 2019: strata 2 miliardy dolarów,
  • 2020: strata 700 milionów dolarów,
  • 2021: strata 1 miliard dolarów,
  • 2022: strata 900 milionów dolarów,
  • 2023: niemal na zero, tylko 6 milionów dolarów na minusie.
  • 2024 : 134 miliony DODATNIEGO Free Cash flow

Patrząc więc na te liczby, 2024 rok to prawdziwy punkt zwrotny. Firma przeszła drogę od ogromnych strat do zysków, co jest dużym osiągnięciem zarządu. Można powiedzieć, iż Grab w końcu zaczyna wychodzić na drogę Ubera, a nas to cieszy.

Przychody spółki również okazały się lepsze od przewidywań analityków, osiągając 764 miliony dolarów wobec prognozowanych 757,61 miliona dolarów, co oznacza wzrost o 17% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spółka przekroczyła więc prognozy przychodowe o 0,8% i przebiła własne wytyczne o 4,1%, co jest pozytywnym sygnałem. W rozbiciu na segmenty: przychody z dostaw pobiły oczekiwania o 2%, mobilność nieznacznie rozczarowała (-1%), a usługi finansowe były lepsze od prognoz o 2,8%. Mimo to, GMV wypadło o 1,2% poniżej oczekiwań.

Czytaj wszystkie treści BEZ OGRANICZEŃ!


Premium

Dołącz do Strefy Premium DNA.

Już od 69 zł miesięcznie!

Sprawdź wszystkie korzyści

Kliknij tutaj i dołącz do nas.

Jesteś już subskrybentem? Zaloguj się!

Nazwa użytkownika:
Hasło:
Wykup dostęp
Zapomniałeś/aś hasła?

Do zarobienia,
Jurek Tomaszewski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00
67
5
Idź do oryginalnego materiału