Omówienie wyników spółki Tesla za 2Q’25

14 godzin temu

Tesla to firma zajmująca się projektowaniem i produkcją pojazdów elektrycznych oraz rozwiązań do magazynowania energii, jazdą autonomiczną, sztuczną inteligencją i robotyką. Ten wpis nie służy opisowi biznesu spółki, ale jedynie omówieniu wyników kwartalnych dla zainteresowanych inwestorów.

TL;DR

  • Obecny reżim taryf celnych będzie miał relatywnie większy wpływ na segment energetyczny (wytwarzanie i magazynowanie energii) niż na działalność motoryzacyjną. Tesla prognozuje, iż nakłady inwestycyjne w 2025 roku przekroczą 9 miliardów dolarów.
  • Elon Musk, zapytany o to, czy czuje się komfortowo pogłębiając zaangażowanie Tesli w obszar sztucznej inteligencji i robotyki przy zaledwie 13% udziale w głosach, odpowiedział:

„To dla mnie istotna kwestia… Nie chcę mieć tak małej kontroli, by aktywiści mogli mnie łatwo usunąć po tym, jak zbuduję armię robotów. Moja kontrola powinna być wystarczająca, by zapewnić, iż Tesla podąża we adekwatnym kierunku – ale nie tak duża, żeby nie dało się mnie usunąć, jeżeli oszaleję.”
Temat ten ma być poruszony podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy w listopadzie.

  • Musk zapowiedział również, iż autonomiczna jazda FSD w wersji bez nadzoru (unsupervised) może być udostępniona użytkownikom w wybranych miastach USA już przed końcem roku.

Według analityków RBC:

„Jeśli Tesla zrealizuje wszystkie swoje cele, jej wycena może znacznie przewyższyć obecne poziomy. Start robotaxi w Austin wypadł lepiej, niż wielu się obawiało, a firma planuje ekspansję na kolejne miasta. Pozostają jednak bariery regulacyjne. Dodatkowo, spodziewamy się, iż zakończenie dopłat z IRA i wysoki poziom używanych EV będą wywierać presję na segment motoryzacyjny w kolejnych kwartałach.”

  • Na froncie technologicznym Tesla zawarła umowę o wartości 16,5 miliarda USD z Samsungiem na produkcję chipów nowej generacji AI6 w fabryce w Taylor, Teksas. Musk określił tę współpracę jako „strategicznie ważną” i zapowiedział osobisty nadzór nad optymalizacją procesu produkcji. Umowa obowiązuje do 2033 roku, a całkowita wartość projektu może znacznie przekroczyć wartość nominalną.
  • W II kwartale wpływ taryf celnych podniósł koszty o ok. 300 mln USD, z czego 2/3 dotyczyło motoryzacji, a 1/3 segmentu energetycznego. Pełny wpływ tych zmian będzie widoczny w kolejnych okresach.
  • Tesla nie zwalnia tempa inwestycji – AI, robotyka, FSD, Optimus i superkomputer Dojo pozostają priorytetami. Musk powrócił do firmy na pełny etat i – jak sam twierdzi – „znów śpi w fabrykach”. Produkcja tańszego modelu ruszyła w czerwcu, a robotaxi trafiło do pierwszego klienta w Austin, w pełni autonomicznie, bez kierowcy.
  • System FSD (Supervised) osiągnął rekordowe 5 miliardów mil przejechanych na wersjach V12+, a eksport Megapacków z fabryki w Szanghaju przyspiesza regionalizację produkcji. Sieć Superchargerów wzrosła o 18% r/r i liczy już 7 377 stacji.
  • Segment energetyczny przyniósł 2,8 mld USD przychodów (–7% r/r), ale wypracował rekordowy zysk brutto – 846 mln USD.
  • Optimus v3 – humanoidalny robot Tesli – ma być gotowy do produkcji prototypowej do końca 2025 roku, a docelowa skala 1 miliona sztuk rocznie ma zostać osiągnięta do 2030 roku. Równolegle, projekt Cybercab (autonomiczna taksówka oparta o koncepcję „unboxed manufacturing”) zmierza do rozpoczęcia masowej produkcji w 2026 roku.
  • W tle, Tesla rozbudowuje infrastrukturę Dojo/Cortex, zwiększając moce obliczeniowe o 16 tysięcy procesorów H200, co odpowiada 67 tysiącom jednostek H100. AI ma być wykorzystywana również w obsłudze klienta, zarządzaniu serwisem i flotą.

Wyniki samej Tesli słabe, ale są powody do optymizmu

Czytaj wszystkie treści BEZ OGRANICZEŃ!


Premium

Dołącz do Strefy Premium DNA.

Już od 69 zł miesięcznie!

Sprawdź wszystkie korzyści

Kliknij tutaj i dołącz do nas.

Jesteś już subskrybentem? Zaloguj się!

Nazwa użytkownika:
Hasło:
Wykup dostęp
Zapomniałeś/aś hasła?

Do zarobienia!
Jurek Tomaszewski

88
5
Idź do oryginalnego materiału