Operator systemu przesyłowego Gaz-System podaje, iż budowa terminala gazowego FSRU w Gdańsku przebiega zgodnie z planem. To reakcja na ostatnie doniesienia o problemach inwestycji: media informowały, iż wadliwe pale stalowe od turecko-polskiego konsorcjum w Algierii mogą opóźnić projekt.
Gaz-System informuje, iż budowa pływającego Terminala FSRU idzie zgodnie z planem. To reakcja na informacje Pulsu Biznesu. – Budowa terminala gazowego FSRU w Gdańsku, kluczowego dla polskiego bezpieczeństwa energetycznego, napotyka przeszkody. Wadliwe pale stalowe, zamówione przez turecko-polskie konsorcjum w Algierii, mogą opóźnić ukończenie projektu, planowanego na 2028 rok – podawał dziennik w niedzielę.
Kontrola jakości i monitoring pod budowę FSRU
Operator twierdzi, iż kontrola jakości stalowych pali została przeprowadzona wzorowo. – Gaz-System jako inwestor gdańskiego terminala wnikliwie monitoruje każdy etap inwestycji i jest w bieżącym kontakcie wykonawcą. Ten strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego państwa projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem, przy udziale polskich firm. Osiągnięcie zdolności operacyjnej terminala zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2028 rok – czytamy w komunikacie.
Pierwszy etap prac w części morskiej Projektu FSRU, przewidzianych do wykonania w 2025 roku został zakończony. Realizacja kluczowych zadań przebiegła bez zakłóceń – podnosi firma.
– Zakończono pogłębianie całego akwenu w obszarze manewrowania, wyrównano dno morskie i przeprowadzono pomiary batymetryczne, usunięto ferromagnetyki z pełnego obszaru morskiego placu budowy. Na obszarze lądowym wygrodzono teren budowy, usunięto karpiny, finalizowane są prace nad drogą dojazdową i mobilizacją zaplecza. Jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace niezbędne do powstania komory startowej mikrotunelu, który umożliwi przeprowadzenie gazociągu podmorskiego bezpiecznie pod plażą w Stogach. Kolejne prace na wodach Zatoki Gdańskiej – z uwagi na to, iż wymagają sprzyjających warunków pogodowych – będą zgodnie z planem kontynuowane wiosną 2026 roku – mówi Maciej Wawrzkowicz, kierownik projektu FSRU w Gaz-System.
– Dostarczone dotychczas pale kotwiące, które będą pogrążane w dnie Zatoki Gdańskiej i na nich zostanie posadowiona platforma cumownicza – czyli nabrzeże dla statku FSRU – zostały wyprodukowane w renomowanej fabryce w Algierii, specjalizującej się w produkcji tego typu materiałów. Zgodnie z postanowieniami umowy zamawiającym jest wykonawca kontraktu. Wszelkie materiały oraz urządzenia, jakie mają być użyte do budowy nabrzeża i instalacji regazyfikacyjnych podlegają szczegółowym procedurom kontrolnym przy odbiorze dostaw, zarówno przez wykonawcę – jako bezpośredniego zamawiającego, jak i przedstawiciela inwestora – tłumaczy operator.
Kolejne pale pod terminal docierają do Polski
Dodaje, iż do Polski dotarły trzy partie pali. Wykonawca zgłosił do odbioru tylko jedną z nich, ostatnią, której weryfikacja jest w toku.
– Pierwsze rezultaty badań wskazują na spełnienie obowiązujących wymagań jakościowych. w tej chwili realizowane są uzgodnienia inwestora z wykonawcą co do dalszego postępowania. Dotyczy to zwłaszcza dwóch pierwszych dostaw, w których stwierdzono niezgodności spawalnicze – czytamy.
Gaz-System podaje, iż jest w trakcie zamawiania kolejnej partii pali kotwiących. Dodatkowa partia zostanie pozyskana z rynku europejskiego – za pośrednictwem polskiego dostawcy. Kolejne dostawy uzupełniające mają być już zaplanowane i zlecone do wykonania.
Serwis i weryfikacja pod kątem jakości odbywa się zakładach w Gdańsku i Tucznie, przy udziale uprawnionych polskich firm inspekcyjnych.
Gaz-System / Jędrzej Stachura

21 godzin temu






