Solaris Bus & Coach zawarł umowę z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Opolu na dostawę ośmiu e-busów. Opole otrzyma sześć pojazdów 12-metrowych i dwa 18-metrowe, a Solaris zapewni również dostawę i montaż urządzeń infrastruktury ładowania.
Opole kupi autobusy elektryczne Solaris
Miejski Zakład Komunikacyjny (MZK) w Opolu zdecydował się powierzyć Solarisowi zamówienie na osiem e-busów. Opole otrzyma od Solaris sześć dwunastometrowych autobusów Urbino 12 electric i dwa osiemnastometrowe Urbino 18 electric. Oprócz tego firma zapewni dostawę i montaż infrastruktury ładowania, która będzie zlokalizowana w zajezdni przy ul. Luboszyckiej. Dodatkowo na pętli autobusowej przy ul. Kazimierza Pużaka zostanie zainstalowany maszt do ładowania pantografów. Pierwsze dostawy autobusów przewidziane są na połowę 2023 roku.
E-busy wybrane przez MZK w Opolu to nowoczesne i bogato wyposażone autobusy miejskie. W autobusach 12-metrowych zmieści się około 75 pasażerów, w tym 28 osób na miejscach siedzących, natomiast przegubowe autobusy 18-metrowe będą mogły przewieźć około 110 pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących.
Opolskie autobusy będą wyposażone w system informacji pasażerskiej z zapowiedziami głosowymi, elektroniczne tablice, automaty biletowe oraz elektroniczne kasowniki. Pasażerowie skorzystają także z portów ładowania USB oraz dozowników środków dezynfekujących zamontowanych na poręczach. Komfort termiczny, zarówno w upalne, jak i chłodne dni, zapewni wydajna klimatyzacja z pompą ciepła. Klimatyzator będzie wspierany przez system antywirusowy wykorzystujący technologię UV.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów autobus zostanie wyposażony w system Mobileye Shield+, zapewniający lepszą widoczność kierowcy dzięki kamerom zamontowanym na zewnątrz pojazdu. Z kolei wspomagający hamowanie system CMS (Collision Mitigation System) automatycznie przełączy pojazd w tryb hamowania, jeżeli wykryje ryzyko potencjalnej kolizji czołowej.
Długoletnia współpraca
W autobusach zastosowane zostaną nowoczesne baterie High Energy oraz centralny silnik elektryczny. W ciągu dnia szybkie ładowanie odbywać się będzie dzięki odwróconego pantografu. W nocy zaś ładowanie będzie się odbywało w sposób konwencjonalny, poprzez standardowe podłączenie do sieci w zajezdni autobusowej. Co więcej, e-busy będą wyposażone w funkcję prekondycjonowania podczas procesu ładowania autobusów, co pozwoli na zwiększenie zasięgu jazdy, a także skrócenie czasu potrzebnego od uruchomienia autobusu do osiągnięcia optymalnej temperatury do przewozu pasażerów. Dodatkowo, proces rekuperacji umożliwi przekształcenie energii kinetycznej pojazdu powstałej podczas hamowania w energię elektryczną.
Opole współpracuje z Solaris Bus & Coach już od 2019 roku, kiedy to złożono pierwsze zamówienie na 10 niskopodłogowych autobusów Urbino 12. Dwa lata później, w 2021 roku, zostało ono rozszerzone poprzez współpracę w zakresie napędów zeroemisyjnych, gdy miasto złożyło zamówienie na swoje 5 pierwszych e-busów wraz z infrastrukturą ładowania. Po realizacji najnowszego zamówienia Opole będzie mogło pochwalić się flotą 13 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych.
Solaris otwiera nową halę magazynową w Bolechowie i rozwija stacje ładowania pojazdów