Orlen podpisał umowę z NEWAG i PESA na dostarczenie 40 nowoczesnych lokomotyw za kwotę ponad 800 milionów złotych. Pojazdy będą rocznie pokonywać 5,5 milionów kilometrów i przewozić choćby ponad 7 milionów ton produktów.
Orlen Kolej, należący do Grupy Orlen podpisał umowę z NEWAG i PESA na zakup 40 nowoczesnych lokomotyw za kwotę ponad 800 milionów złotych. Projekt jest finansowany w ramach formuły leasingu operacyjnego przez PKO Leasing. Pojazdy będą rocznie pokonywać 5,5 milionów kilometrów i przewozić około 7,2 milionów ton produktów.
– Obiecaliśmy największy program inwestycyjny w historii. Właśnie go realizujemy. Przez trzy pierwsze kwartały 2025 roku wydaliśmy na inwestycje najwięcej w historii koncernu – 21 miliardów złotych. Dziś dokładamy kolejny miliard. To rekordowe zamówienie. Kupujemy 40 lokomotyw od dwóch polskich producentów. Bo dla nas kooperacja z polskimi przedsiębiorcami to nie tylko morska energetyka wiatrowa, ale wszystkie obszary naszej działalności. Ten zakup z jednej strony zwiększy możliwości naszej spółki Orlen Kolej, a z drugiej przyczyni się do jeszcze szybszego rozwoju gospodarczego Polski – mówił Ireneusz Fąfara, prezes Orlenu.
Lokomotywa E6ACTa DRAGON 2, 20 pojazdów tego typu trafi do Orlenu. Lokomotywa mieści sześć osób i może prowadzić pociąg towarowy ważacy do 3200 ton. Fot.: NEWAGPolskie nowoczesne lokomotywy
Lokomotywy będą dostarczone w latach 2027-2028, a polskie zakłady, które je produkują zatrudniają ponad 5,5 tysiąca osób. W ramach umowy PESA dostarczy 20 lokomotyw 304E Gama, a NEWAG 20 lokomotyw E6ACTadnb Dragon 2. Są to nowoczesne konstrukcie, pierwsza z nich posiada silnik o mocy 5,6 MW a druga 5 MW. Zużywają o około 30 procent mniej energii niż lokomotywy starszego typu.
– Jesteśmy dumni, iż w procesie zakupowym, w którym uczestniczyć mogli wszyscy producenci i dostawcy, nie tylko polscy, to właśnie polskie firmy złożyły ofertę, proponując nowoczesny tabor, spełniający wszystkie nasze oczekiwania i potrzeby. Zakup nowoczesnych lokomotyw elektrycznych z modułem spalinowym znacząco usprawni operacyjnie obsługę Grupy Orlen w zakresie realizowanych przewozów, będących efektem dynamicznego rozwoju Grupy Orlen. Skupiamy się na wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, które znacząco wpływają na niezawodność transportu, zwiększają poziom bezpieczeństwa oraz pozwalają nam działać samodzielnie. To istotny krok na drodze do stworzenia silnej i nowoczesnej spółki kolejowej, gotowej do konkurowania na rynku – podkreślił Krzysztof Duszczyk, prezes Orlen Kolej.
Dojadą nie tylko tam gdzie jest elektryczność
Wraz z pojazdami Orlen otrzyma moduły dojazdowe, które umożliwiają pracę na niezelektryfikowanych odcinkach, co wpływa na większą elastyczność i niezależność operacyjną spółki. Lokomotywy są wyposażone w systemy bezpieczeństwa, diagnostykę pokładową oraz rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo pracy załogi.
Orlen Kolej to drugi największy przewoźnik towarowy w Polsce, specjalizujący się w przewozach produktów paliwowych i petrochemicznych, zarówno w kraju jak i za granicą.
Orlen / Marcin Karwowski

21 godzin temu






