Warszawa, 15.09.2025 (ISBnews) – Orlen Neptun – spółka z Grupy Orlen – podpisał ze Smulders kolejny kontrakt na wykorzystanie infrastruktury morskiego terminala instalacyjnego w Świnoujściu, podał Orlen. Na mocy porozumienia ze spółką odpowiedzialną za produkcję wewnętrznych platform dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 w terminalu Grupy Orlen magazynowane i montowane będą stalowe komponenty farmy.
Wcześniej spółka zawarła podobną umowę z Ocean Winds dla morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. Świnoujście Offshore Terminal docelowo umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin wiatrowych rocznie.
“Obiecaliśmy Polakom energię jutra i konsekwentnie realizujemy tę obietnicę. Nasze kolejne inwestycje wzmacniają bezpieczeństwo i niezależność energetyczną Polski oraz całego regionu. Energia jutra to także rozwój naszej gospodarki. Otwarty kilka miesięcy temu Świnoujście Offshore Terminal już stał się najważniejszym centrum instalacyjnym morskiej energetyki wiatrowej w rejonie Morza Bałtyckiego. Podpisaliśmy kolejny kontrakt, z liderem produkcji komponentów dla morskich farm wiatrowych, który pozwoli wykorzystać naszą infrastrukturę do magazynowania i montażu komponentów dla następnej inwestycji na morzu. To ogromna szansa dla całego regionu i polskich firm budujących swoje kompetencje w sektorze jutra – sektorze morskiej energetyki wiatrowej” – powiedział prezes Orlenu Ireneusz Fąfara, cytowany w komunikacie.
Umowa zawarta przez Orlen Neptun ze Smulders zakłada wynajem powierzchni terminala. Będzie ona wykorzystywana jako zaplecze budowy MFW Baltica 2, realizowanej przez konsorcjum PGE i Ørsted. Terminal posłuży do dostaw, składowania oraz montażu platform SIP (Service Inspection Platforms), które następnie będą przetransportowane na docelowe miejsce instalacji na morzu. W Świnoujściu odbywać się będzie załadunek komponentów na specjalistyczne jednostki pływające. kooperacja obejmuje również budowę hali produkcyjnej, w której przeprowadzane będą prace przygotowawcze, montażowe, instalacyjne i naprawcze.
Świnoujście Offshore Terminal zaprojektowano tak, aby mógł przyjmować największe statki, przeznaczone do realizacji projektów morskich farm wiatrowych z turbinami o mocy ok. 15 MW. Lokalizacja portu umożliwi także obsługę międzynarodowych projektów na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich, podkreślono w materiale.
Terminal powstał z myślą o obsłudze projektów offshore Grupy Orlen, realizowanych w ramach drugiego etapu rozwoju MEW, na które koncern uzyskał koncesje w 2023 roku. Chodzi o budowę pięciu farm na Bałtyku o łącznej mocy 5,2 GW. Pierwsza z nich, Baltic East o mocy 1 GW, powstanie na wysokości Choczewa (woj. pomorskie). w tej chwili jest przygotowywana do grudniowej aukcji. Równolegle rozwijany jest projekt składający się z czterech koncesji zlokalizowanych w okolicy Ławicy Odrzańskiej. Wszystkie szykowane są do udziału w polskim systemie wsparcia morskich farm wiatrowych. Do 2035 roku planowane jest uruchomienie trzech z pięciu koncesji. Pełna realizacja wszystkich projektów ma nastąpić do 2040 roku.
Orlen Neptun odpowiada za rozwój projektów II fazy morskiej energetyki wiatrowej w Grupie Orlen. W październiku 2023 r. spółka uzyskała ostateczną decyzję ministra infrastruktury o przyznaniu pięciu nowych lokalizacji pod budowę morskich farm wiatrowych na Bałtyku, o łącznej mocy ok 5,2 GW. Cztery z nich znajdują się na Ławicy Odrzańskiej, w pobliżu Świnoujścia, gdzie koncern zbudował swój port instalacyjny dla instalacji offshore wind. Piąta lokalizacja położona jest na Ławicy Środkowej. Ten obszar graniczy z miejscem, gdzie ma powstać farma wiatrowa Baltic Power, którą Grupa Orlen realizuje we współpracy z kanadyjskim partnerem Northland Power. Dodatkowo, Orlen Neptun jest zainteresowany rozwojem projektów offshore wind w innych krajach basenu Morza Bałtyckiego.
Grupa Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Grupy Lotos i PGNiG oraz większościowego pakietu Grupy Energa. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 296,95 mld zł w 2024 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.
(ISBnews)