Ostatni fragment Rail Baltica w Podlaskiem z decyzją lokalizacyjną wojewody

2 godzin temu

Wojewoda podlaski Jacek Brzozowski wydał decyzję lokalizacyjną dla ostatniego odcinka międzynarodowego szlaku Rail Baltica na terenie województwa. Dokument pozwoli Polskim Liniom Kolejowym (PLK) wystąpić o pozwolenie na budowę 36-kilometrowego fragmentu biegnącego przez obszar pięciu gmin: od styku Dobrzyniewa Dużego z Krypnem, dalej przez Mońki i Goniądz, kończąc w gminie Grajewo.

Dwutorowy szlak z wyższymi prędkościami

Realizacja projektu na linii kolejowej nr 38 zakłada gruntowną przebudowę infrastruktury. Kluczowym elementem będzie ułożenie drugiego toru, co w połączeniu z modernizacją umożliwi składom osiąganie znacznie wyższych prędkości na tym fragmencie magistrali.

Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 200 km/h, a towarowe 120 km/h – powiedział Jacek Brzozowski.

Program robót przewiduje przebudowę peronów na trzech stacjach – Knyszynie, Mońkach i Osowcu – oraz na dwóch przystankach: Zastoczu i Goniądzu. Przestanie funkcjonować przystanek Czechowizna i powstanie natomiast całkiem nowy w Dziękoniach. Nowoczesne perony otrzymają pełne wyposażenie: zadaszenia chroniące przed opadami, systemy oświetleniowe, ławki i kosze, tablice z rozkładami jazdy oraz nawigację dotykową dla osób niewidomych.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje wzniesienie pięciu przepraw mostowych dla ruchu szynowego, dziewięciu wiaduktów drogowych nad torami oraz sześciu wiaduktów kolejowych. Równolegle przeprowadzona zostanie modernizacja zasilania elektrycznego – od linii trakcyjnych po stacje transformatorowe – a także wymiany kabli i światłowodów. Projekt zakłada również instalację barier dźwiękochłonnych.

3 etapy realizacji w woj. podlaskim

Zarządca infrastruktury podzielił prace na trasie E75 między Białymstokiem a Ełkiem na trzy etapy. W czerwcu 2025 r. wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną na 23-kilometrowy fragment w obrębie miasta i gminy Grajewo. Kolejna, podpisana w lipcu br. przez Jacka Brzozowskiego, dotyczyła 22 km przebiegających przez stolicę województwa oraz sąsiadujące gminy Choroszcz i Dobrzyniewo Duże.

Fragment transeuropejskiego korytarza

Polska część Rail Baltica to magistrala E75 łącząca stolicę z Białymstokiem, dalej z Ełkiem i Trakiszkami, by w końcu dotrzeć do granicy państwa z Litwą – łącznie blisko 340 km szlaku. Cała trasa między Warszawą a estońskim Tallinem ma 1 tys. km. Jednocześnie inwestycja stanowi fragment korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, który poprzez magistralę E20 łączy nasz kraj z zachodnią Europą – od Niemiec po kraje Beneluksu.

Polski fragment Rail Baltica do 2029 r.

Harmonogram przewiduje ukończenie polskiej części do 2029 r. Fragment biegnący przez kraje bałtyckie – według zaktualizowanego planu Komisji Europejskiej (KE) – ma być gotowy rok później. W pierwszym etapie powstanie tam głównie jednotorowa, ale w pełni zelektryfikowana linia wyposażona w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ang. European Rail Traffic Management System, ERTMS). Drugi tor oraz dodatkowe rozgałęzienia na Litwie, Łotwie i w Estonii powstaną w kolejnych latach dzięki unijnym dotacjom z przyszłych ram budżetowych.

Fot. Serwis RP

Zobacz również:

Elektryfikacja trasy Rail Baltica za 2,18 mld euro – kontrakt podpisany
Rail Baltica: 38 mln euro na projekt odcinka Polska–Kowno
Idź do oryginalnego materiału