OZE pokryje prawie 1/3 zapotrzebowania energetycznego francuskiej sieci w Polsce

21 godzin temu

Francuskie firmy: sieć marketów Carrefour Polska i zajmująca się przesyłem energii EDP podpisały długoterminowy kontrakt PPA (Power Purchase Agreement) dotyczący zakupu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

Czysta energia pochodząca z instalacji słonecznych i wiatrowych EDP pokryje 30% zapotrzebowania energetycznego Carrefour w Polsce. Kontrakt jest elementem realizacji globalnego planu „Carrefour 2026”, w ramach którego sieć zobowiązała się radykalnie zmniejszyć zużycie energii elektrycznej we wszystkich swoich sklepach oraz zmaksymalizować wykorzystanie energii odnawialnej. Na mocy tej umowy czysta energia elektryczna, pochodzącą z dwóch projektów odnawialnych zarządzanych przez EDP Renewables, będzie zasilać nieruchomości należące do Carrefour Polska.

Podpisany właśnie kontrakt PPA zapewni sieci dodatkowo 50 GWh czystej energii elektrycznej rocznie

EDP rozpoczęło współpracę z Carrefour Polska w 2024 r., zawierając umowę na budowę 13 instalacji fotowoltaicznych o mocy 650 kWp na dachach supermarketów zlokalizowanych w 5 województwach. Podpisany właśnie kontrakt PPA zapewni sieci dodatkowo 50 GWh czystej energii elektrycznej rocznie, co pozwoli uniknąć emisji ponad 54 000 ton CO₂.

Jednym z głównych zobowiązań klimatycznych Carrefour jest trwałe zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w sklepach, a także znaczące zwiększenie wykorzystania czystej energii odnawialnej.

Korporacyjne umowy PPA to najważniejsze narzędzie przyspieszania transformacji energetycznej

Od 2019 r. francuska sieć zmniejszyła zużycie energii elektrycznej w Polsce o ponad 37% i jest jednym z liderów w tym obszarze w Grupie. – Aktywnie inwestujemy także w projekty, które pozwolą nam zwiększyć wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Podpisanie umowy PPA z EDP to dla nas znaczący krok w tym kierunku – mówi Agata Kopytyńska, czł. Zarządu i Nieruchomości, Ekspansji i Aktywów Carrefour Polska. – kooperacja z EDP zapewni nam rocznie 50 GWh czystej energii, która pozwoli pokryć nam blisko 1/3 zapotrzebowania energetycznego Carrefour Polska. Co ważne, przyczyni się ona również do znaczącego obniżenia naszego wpływu na środowisko, dzięki uniknięciu emisji 54 000 ton CO₂. To doskonały przykład projektu, który harmonijnie łączy cele biznesowe i zrównoważonego rozwoju – dodaje Agata Kopytyńska.

– Korporacyjne umowy PPA to najważniejsze narzędzie przyspieszania transformacji energetycznej, pomagające firmom zabezpieczyć stabilny, długoterminowy dostęp do dekarbonizacji gospodarki – podkreśla Ireneusz Kulka, Country Lead w Polsce w EDP.

Carrefour zamierza radykalnie zmniejszyć zużycie energii elektrycznej we wszystkich swoich sklepach na świecie

Zgodnie z długofalowym celem Grupy Carrefour, sieć zamierza radykalnie zmniejszyć zużycie energii elektrycznej we wszystkich swoich sklepach na świecie. Firma zobowiązała się do redukcji jej zużycia o 20% do 2026 r., a także do wykorzystania nieruchomości do produkcji energii fotowoltaicznej i budowy 4,5 mln m2 paneli słonecznych do 2026 r. Na polskim rynku sieć zrealizowała cel dot. redukcji energii z dużym wyprzedzeniem osiągając w listopadzie 2025 r. wynik na poziomie 37,03% zmniejszenia zużycia energii w porównaniu do roku 2019.

Więcej: informacji na: www.carrefour.com
oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedIn (Carrefour)
Idź do oryginalnego materiału