Ożywienie konsumpcji w Polsce ma trwały charakter

5 dni temu

Perspektywy popytu na dobra trwałego użytku pozostają korzystne, co potwierdzają wskaźniki koniunktury konsumenckiej, sygnalizujące relatywnie wysoką skłonność gospodarstw domowych do dokonywania ważnych zakupów, ocenia Credit Agricole Bank Polska. Według banku ożywienie konsumpcji w Polsce ma trwały charakter.

„Dane o sprzedaży detalicznej w czerwcu sygnalizują lekkie ryzyko w dół dla naszej prognozy konsumpcji w II kw. br. (3,3% r/r wobec 2,5% w I kw. br.). Niemniej podtrzymujemy ocenę, iż obserwowane w tej chwili ożywienie konsumpcji w Polsce ma trwały charakter i pozostanie ona najbardziej stabilnym źródłem wzrostu PKB w Polsce w najbliższych kwartałach” – napisał główny ekonomista banku Jakub Borowski w komentarzu do publikacji GUS o sprzedaży detalicznej w czerwcu.

Ekonomista wskazał, iż do spowolnienia sprzedaży detalicznej w czerwcu w ujęciu r/r do 2,2% wobec 4,4% w maju przyczyniło się głównie obniżenie popytu na dobra trwałe: „pojazdy samochodowe, motocykle i części” (7,7% r/r wobec 15,7% w maju) oraz „meble, rtv, agd” (10,2% wobec 18,9%).

Główny ekonomista banku ocenił jednocześnie, iż „mimo odnotowanego w czerwcu wyraźnie niższego tempa wzrostu sprzedaży w tych kategoriach, perspektywy popytu na dobra trwałego użytku pozostają korzystne”.

„Wsparciem dla tej oceny są wskaźniki koniunktury konsumenckiej, sygnalizujące relatywnie wysoką skłonność gospodarstw domowych do dokonywania ważnych zakupów i relatywnie wysokie prawdopodobieństwo zakupu samochodu w perspektywie 12 miesięcy, a także nasze średnioterminowe prognozy wzrostu konsumpcji wspieranej przez umiarkowanie szybki wzrost realnego funduszu płac” – wyjaśnił Borowski.

Spowolnienie wzrostu sprzedaży detalicznej w czerwcu nastąpiło w wyniku również obniżenia dynamiki sprzedaży w kategorii „żywność, napoje bezalkoholowe i tytoń” (-1,0% wobec 1,5%), co ekonomiści banku tłumaczą jako „postępującą normalizację dynamiki sprzedaży po jej silnych wahaniach związanych z efektami kalendarzowymi obserwowanymi w marcu i kwietniu br.”

„Jedną z głównych przyczyn utrzymującej się tendencji do spadku sprzedaży w tej kategorii jest relatywny wzrost popytu na żywność obserwowany w niewyspecjalizowanych (wielkopowierzchniowych) sklepach kosztem sprzedaży w małych wyspecjalizowanych sklepach” – podkreślono.

Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej w czerwcu są lekko negatywne dla kursu złotego i rentowności obligacji, podano także.

Według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 2,2% r/r w czerwcu 2025 r. W ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 1,8%. Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w czerwcu 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 4,2% wyższa niż w analogicznym miesiącu ub. roku, natomiast w porównaniu z majem br. wzrosła o 0,7%.

Konsensus rynkowy przewidywał wzrost sprzedaży detalicznej w czerwcu o 3,9% r/r.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału