P.A. Nova notuje spadek przychodów, ale ma w planach 4 nowe transakcje

2 dni temu

Tomasz Janik, prezes zarządu P.A. Nova, zapowiedział zwiększenie przychodów ze sprzedaży nieruchomości handlowych w przyszłym roku. Firma planuje cztery takie transakcje. Sytuacji nie ułatwiają obce drony wlatujące do Polski.

W I połowie 2025 roku Grupa Panova osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 133 515 tys. zł. To o 9,9 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Zysk brutto ze sprzedaży spadł o 15,4 proc. i wyniósł 26 465 tys. zł. EBITDA spadła o 18,5 proc. do 24 120 tys. zł.

Przyczyny gorszych wyników

Spadek przychodów o 9,9 proc. r/r wynika przede wszystkim z wysokiej bazy porównawczej – w I półroczu 2024 r. spółka sprzedała park handlowy w Kłodzku za ok. 40 mln zł. Brak takiej transakcji w 2025 r. istotnie obniżył wyniki segmentu inwestycyjnego. Równocześnie w I połowie 2025 roku Grupa Panova odnotowała znaczący wzrost przychodów w segmencie budowlano-deweloperskim, który wynika z realizacji większej ilości projektów. w tej chwili segment budowlany i inwestycyjny odpowiada za 62 proc. sprzedaży całej Grupy, segment najmu – 34 proc.

– W przyszłym roku spodziewamy się zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży nieruchomości handlowych. Mamy w planach aż 4 takie transakcje – mówił podczas konferencji Tomasz Janik, prezes zarządu P.A. Nova.

Nowe inwestycje

Dodał, iż w tym roku firma zrealizuje dwie inwestycje handlowe – oddany już do użytku obiekt handlowo-usługowy w Dzierżoniowie, oraz park handlowy w Nysie, który ma zostać otwarty w listopadzie.

W 2026 roku firma planuje rozpoczęcie 4 kolejnych projektów. w tej chwili prowadzone są rozmowy na temat zakupu odpowiednich gruntów. W II kwartale przyszłego roku oddany do użytku ma zostać także park handlowy w Białej Podlaskiej, który powstaje przy otwartej tam w czerwcu 2024 roku Castoramie. W planach jest również rozbudowa obiektu w Pyskowicach.

Parki handlowe wciąż na topie

Zdaniem władz spółki, segment parków handlowych w najbliższych dwóch latach przez cały czas będzie motorem wzrostu rynku handlowego w Polsce.

Po 2027 roku może nastąpić nasycenie tego rynku, już widzimy kanibalizowanie się poszczególnych projektów w niektórych miastach – uważa Ewa Bobkowska, wiceprezes zarządu ds. rozwoju.

Grupa widzi przez cały czas duży potencjał rozwoju na rynku nie tylko parków handlowych, ale również obiektów typu DIY i hiper- i supermarketów. Przykładem takich działań jest bliska kooperacja z siecią Kaufland. – Jako deweloper albo generalny wykonawca realizujemy dla nich 2-3 projekty rocznie – przyznaje Ewa Bobkowska.

Trudna sytuacja na rynku

Jak przyznaje jednak Tomasz Janik, sytuacja na rynku nie jest w tej chwili prosta. – Środki z KPO nie wpłynęły niestety znacząco na zwiększenie się portfela zleceń na inwestycje infrastrukturalne. W efekcie musimy rywalizować o projekty budowlane o wartości ok. 20 mln zł z graczami z pierwszej ligi – wyjaśnia prezes zarządu P.A. Nova.

Nie bez znaczenia pozostaje również sytuacja geopolityczna. – Obce drony wlatujące do Polski nie służą oczywiście prowadzeniu biznesu. Mam tu na myśli zwłaszcza inwestorów spoza Europy, którzy przy podejmowaniu ewentualnych decyzji o zakupie danej nieruchomości, z pewnością biorą takie zdarzenia pod uwagę. Europejscy inwestorzy są zdecydowanie bardziej przyzwyczajeni do tej sytuacji – podkreśla Tomasz Janik.

Obecnie portfolio Grupy składa się z 12 obiektów o łącznym GAV (Wartość aktywów brutto) na poziomie 185 mln euro.

Idź do oryginalnego materiału