Pakt kolejowy dla Pomorza. Na jakie linie wrócą pociągi?

3 godzin temu
Zdjęcie: Podpisanie paktu kolejowego z udziałem Piotra Malepszaka, wiceministra infrastruktury (fot. Przemysław Zieliński / PKP PLK)


Pociągi wrócą m.in. na trasę z Kartuz do Lęborka i z Lipusza przez Bytów do Korzybia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Ministerstwem Infrastruktury, PKP S.A. i władzami Województwa Pomorskiego List Intencyjny dot. współpracy przy rewitalizacji infrastruktury oraz przywrócenia ruchu kolejowego na wybranych liniach na Pomorzu.

Podpisanie paktu kolejowego z udziałem Piotra Malepszaka, wiceministra infrastruktury (fot. Przemysław Zieliński / PKP PLK)

W założeniach PKP PLK jest przywrócenie ruchu kolejowego na linii nr 229 między Kartuzami a Sierakowicami i dalej Lęborkiem, wraz z przebudową obiektów infrastruktury transportowej, a także rozbudowa linii nr 213 między Trójmiastem a Helem.

Wsparcie w znalezieniu źródeł finansowania inwestycji deklaruje Ministerstwo Infrastruktury oraz Województwo Pomorskie.

Ministerstwo Infrastruktury i Województwo Pomorskie podejmą działania w celu przywrócenia ruchu kolejowego wraz z przebudową obiektów infrastruktury transportowej na linii nr 212 na odcinku Lipusz – Bytów – Korzybie.

PLK SA deklarują gotowość do realizacji prac budowlanych, mających na celu usprawnienie dostępu do placu budowy elektrowni jądrowej:

  • na nowej linii kolejowej z Choczewa do Łeby;
  • na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice – Lębork, w przypadku jej identyfikacji jako inwestycji towarzyszącej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.

W przypadku otrzymania środków finansowych, PLK SA będą także gotowe do podjęcia działań, zmierzających do:

  • uruchomienia na linii kolejowej nr 213 mijanek Hel Bór i Chałupy, poszerzenia obecnego i budowy nowego peronu na stacji Władysławowo oraz opracowania dokumentacji projektowej i pozyskania decyzji administracyjnych dla modernizacji i rozbudowy odcinka linii nr 213 od stacji Reda do przystanku Władysławowo Port;
  • prac budowlanych na linii nr 212 na odcinku Lipusz – Bytów – Korzybie (w sytuacji pozytywnego wyniku analiz formalno-prawnych dotyczących statusu linii) tak, aby w powiązaniu z modernizowaną w tej chwili linią kolejową nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia Główna umożliwić realizowanie przewozów na trasie Bytów – Lipusz – Kościerzyna – Gdańsk.

W przypadku pozyskania środków finansowych, PKP S.A. deklaruje m.in. gotowość do realizacji prac inwestycyjnych lub estetyzacji wybranych obiektów dworcowych na wymienionych wcześniej liniach kolejowych.

Województwo Pomorskie, po zakończeniu wymienionych inwestycji, podejmie działania związane z organizacją przewozów kolejowych – adekwatnie do możliwości finansowych i potencjału ekonomicznego każdej z linii, w skali nie mniejszej, niż przewidziana została w Planie Transportowym dla Województwa Pomorskiego.

Ministerstwo Infrastruktury, Województwo Pomorskie oraz PKP S.A. zadeklarowały ponadto podjęcie wspólnych działań zmierzających do usamorządowienia spółki PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.

Idź do oryginalnego materiału