Kontrole UOKiK wykazały, iż skład surowcowy ubrań marek Lord i Lavard nie był zgodny z rzeczywistością.
Szczegółowe badania laboratoryjne potwierdziły, iż w wielu przypadkach deklarowany przez dystrybutorów ubrań był nieprawdziwy. Kupujący byli wprowadzani w błąd co do rodzaju i składu procentowego użytych włókien.
UOKiK nałoży kolejne kary?
Kontrole Inspekcji Handlowej ujawniły znaczne dysproporcje między deklarowanym a rzeczywistym składem surowcowym, np. całkowity brak wełny, podczas gdy na etykiecie znajdowała się informacja o jej 70 proc. udziale. Z posiadanej przez Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dokumentacji wynika, iż ze zbadanych 11 próbek ubrań marki Lord aż 10 nie posiadało deklarowanego składu surowcowego, a w przypadku 27 próbek ubrań marki Lavard nie miało go 24!
Jeśli zarzuty wobec spółek Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard) zostaną potwierdzone, przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. obrotu. Warto w tym miejscu przypomnieć, iż w marcu 2022 r. prezes Urzędu Tomasz Chróstny nałożył łącznie ponad 2,1 mln zł kary na producentów męskiej odzieży wizytowej – firmy Kubenz, Recman i Dastan Logistics.
– Konsumenci mają prawo do rzetelnej informacji o cechach i jakości produktu, jest to niezbędne do podjęcia świadomej decyzji o zakupie – tłumaczy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – W przypadku odzieży kupujący nie mogą samodzielnie sprawdzić czy specyfikacja widniejąca na metce lub wszywce jest prawdziwa. Powinni móc polegać na specyfikacji podanej przez odpowiedzialnego za produkt przedsiębiorcę. Przychodzimy konsumentom z pomocą i badamy w akredytowanych laboratoriach UOKiK skład różnych produktów by stwierdzić, czy deklaracje są zgodne z prawdą. Cyklicznie kontrolujemy odzież i sprawdzamy jej jakość aby zapewnić konsumentom dostęp do prawidłowych informacji o składzie surowca – dodaje Tomasz Chróstny.
Zobacz też: Światowa Konfederacja Jubilerska wypowiedziała się nt. rynku metali szlachetnych. Wnioski są interesujące!
Materiał ma znaczenie
Jak podkreślają pracownicy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, skład użytych materiałów wpływa na decyzje konsumentów – ich ocenę jakości, zastosowania, wysokości ceny produktu. Czasem dotyczy to choćby zdrowia i bezpieczeństwa, gdy dobór odpowiedniego materiału wynika z występujących alergii. Rodzaj tkaniny ma również znaczenie dla sposobu użytkowania lub konserwacji odzieży. Pranie lub prasowanie niedostosowane do rzeczywistego składu ubrań może doprowadzić do pogorszenia ich wyglądu, utraty wartości lub choćby zniszczenia.