Pamiętasz te bulwiaste oczy i kolorowe futro? Tak, to Furby – małe, robotyczne stworzenie, które zdobyło serca dzieci na całym świecie już ćwierć wieku temu, wraca na półki sklepowe. Dzięki amerykańskiemu gigantowi zabawek, Hasbro, dostanie drugie życie.
Nowy-stary Furby
Nowy Furby wygląda podobnie do swojego przodka z 1998 roku. Ma te same wielkie oczy, żółty dziób i kolorowe futro. Jak dawniej, mówi niezrozumiałymi słowami, które brzmią jak język obcy, i reaguje na przytulanie, głaskanie czy łaskotki.
Jakieś nowinki? Nowy Furby jest zaprogramowany, aby reagować na ponad 600 różnych działań. Ta mała istota może tańczyć, naśladować dźwięki, reagować na polecenia i udawać, iż je, kiedy go „nakarmisz”.
Pierwsze Furby były na tyle inteligentne, iż potrafiły „rozmawiać” ze sobą dzięki podczerwieni, a choćby „słuchać” rozmów. Po odpowiednim szkoleniu, głaskając je po głowie, można było nauczyć je artykułować wybrane słowa.
Zabawka na przestrzeni lat przeszła wiele zmian, a jej oczy podczerwieni zostały zastąpione małymi ekranami LCD. Hasbro stworzyło choćby aplikację na telefony i tablety, która tłumaczyła bełkot Furbów na angielski.
Jednak Furby, mimo swojej popularności, nie zdołał przetrwać próby czasu. Zabawkę wycofano w 2016 roku, ale teraz Hasbro ma nadzieję, iż wielki powrót ożywi sprzedaż.
W ostatnim kwartale Hasbro zauważyło spadek dystrybucji swoich popularnych zabawek, takich jak strzelanki NERF, Play-Doh czy Peppa Pig.
Czy nowy Furby okaże się gamechangerem i przyciągnie nowe pokolenie dzieci? Czas pokaże. Ale jedno jest pewne – dla wielu z nas, powrót Furbów przypomina czasy, kiedy byliśmy dziećmi.
Może Cię zainteresować: Co praca Twojego sąsiada ma wspólnego z recesją? Robert Kiyosaki odpowiada
Chude lata Hasbro i branży zabawkowej
Hasbro to amerykańska firma, której historia rozpoczęła się aż w 1923 roku. Początkowo znana jako Hassenfeld Brothers, firma zasłynęła jako producent różnego rodzaju towarów, od przyborów szkolnych po zabawki. Pierwszym prawdziwym hitem Hasbro była gra Mr. Potato Head, która pojawiła się na rynku w 1952 roku. Była to pierwsza zabawka, którą zaprezentowano w telewizji i od razu zdobyła ogromną popularność.
W 2023 roku kondycja firmy Hasbro nie wyglądała zbyt optymistycznie. Przewiduje się, iż ich roczna sprzedaż i zyski będą poniżej szacunków. To powoduje spadek popytu na ich zabawki i gry, które wynika z wzrastających cen.
Zarówno Hasbro, jak i ich rywal Mattel, doświadczyli gwałtownego spadku wydatków konsumenckich w kluczowym sezonie świątecznym, co sprawdziło odporność producentów zabawek na spowolnienie gospodarcze, gdy klienci wydają więcej na podstawowe potrzeby.
Wzrost cen w ciągu ostatnich trzech lat, mający na celu przeciwdziałanie skokowi kosztów wywołanemu pandemią, również zaszkodził popytowi na zabawki, podczas gdy sprzedawcy ograniczyli zamówienia, aby utrzymać niskie stany magazynowe.
Zobacz również: