Panel dyskusyjny: Nowe warstwy architektury

niaiu.pl 3 tygodni temu

Zapraszamy spotkanie towarzyszące wystawie Sinty Werner w galerii FOTO-GEN we Wrocławiu.

Sinta Werner, niemiecka artystka wizualna, której wystawę gościmy właśnie w Galerii, w swojej twórczości eksploruje relacje między rzeczywistością a jej odbiciem – zarówno dosłownym, jak i metaforycznym. Jej metoda pracy opiera się na dekonstrukcji architektonicznych struktur, analizie ich warstw oraz napięć wynikających z dynamicznych przekształceń przestrzeni miejskiej.

Poprzez fotograficzne kolaże, instalacje i interwencje w przestrzeni ukazuje, jak historia i współczesność splatają się w architekturze, tworząc złożony, wielowarstwowy pejzaż miejski.
Jej artystyczne poszukiwania i fotograficzne eksperymenty stają się punktem wyjścia do refleksji nad relacjami, napięciami i procesami kształtującymi współczesną architekturę Wrocławia.

fot. Jerzy Wypych

Jakie ślady pozostawił modernizm? Jakie warstwy dodają współczesne realizacje? Jak natura kształtuje miejski krajobraz? W jaki sposób współcześnie opowiadana jest historia miasta – w kontekście projektu przebudowy Muzeum Architektury we Wrocławiu?

Podczas spotkania przyjrzymy się różnym aspektom architektonicznych przemian Wrocławia – od materialnych decyzji urbanistycznych po niematerialne procesy społeczne, kulturowe i przyrodnicze.

W panelu udział wezmą:

  • Antoni Burzyński – kurator, przewodniczący Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej,
  • Michał Duda – dyrektor Muzeum Architektury we Wrocławiu,
  • Aleksandra Gierko – architektka krajobrazu, doktora nauk technicznych w dyscyplinie architektury i urbanistyki,
  • Zuzanna Mielczarek – główna specjalistka ds. projektów zewnętrznych i wystaw w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki,
  • Mateusz Włodarek – główny specjalista ds. projektów zewnętrznych i wystaw w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki.

Kiedy: sobota 22 lutego, godz. 15:00-17:00
Gdzie: galeria FOTO-GEN, plac Nankiera 8, Wrocław
Wstęp jest bezpłatny.

Sinta Werner Warstwy

Punktem wyjścia narracji wystawy Sinty Werner stała się przestrzeń Galerii FOTO-GEN, w której jak w soczewce skupia się historia miasta Wrocławia. Najstarsze fragmenty Galerii pochodzą z XIII wieku. Budynek następnie przeszedł szereg przebudów, a należą do nich: część średniowieczna, modernistyczny pawilon z lat 70. XX wieku, jak również zmiany architektoniczne dokonane na przełomie lat 90. XX wieku.

Charakter Galerii FOTO-GEN, w której różne warstwy historii i architektury się przenikają, współistnieją z sobą, a także wchodzą z sobą w dialog, jest idealnym tłem dla praktyki artystycznej Sinty Werner. W swoich kolażach, instalacjach czy rzeźbach artystka wykorzystuje fotografię, aby za jej pomocą uzyskać zwielokrotnienie fizycznej rzeczywistości. Tym samym prace Werner tworzą iluzoryczne przestrzenie, które wywołują dezorientację i oszukują oko osoby oglądającej. Artystka celowo sięga po geometryczny i racjonalny funkcjonalizm, stanowiący podstawę założeń architektury modernizmu. Modułowość i powtarzalność form pozwala jej na wprowadzanie wizualnych zaburzeń i grę z percepcją widza.

fot. Jerzy Wypych

Narracja wystawy „Warstwy“ zbudowana została wokół głównych źródeł inspiracji Sinty Werner. Artystka skupia się na wrocławskim modernizmie, widząc w nim kulturową spuściznę miasta i istotny element jego tożsamości. Kierunek ten traktuje jako łącznik dwóch, zdawałoby się różnych, obliczy miasta. Werner odnosi się do uniwersalnego charakteru modernizmu, który urbanistycznie ukształtował przedwojenny Wrocław, czyniąc z niego nowoczesną niemiecką metropolię. Powojenna przebudowa Wrocławia sięgała do tych samych założeń nurtu, w tym wypadku jako sposobu budowania nowej, polskiej tożsamości.

Sinta Werner przygląda się architekturze miasta z ponadczasowej perspektywy. Pozwala jej to na odejście od kontekstu historycznego i politycznego oraz skupienie się na samej esencji budynku, widzianego po prostu jako forma, na którą składają się linie, podziały czy rytm. Tym samym realne obiekty tracą swoją fizyczność, a stają się abstrakcyjnymi obrazami, wyjętymi z utylitarnego kontekstu, dla którego powstały i w którym funkcjonują.

fot. Jerzy Wypych

Myśląc o kontekście Wrocławia, Sinta Werner wykorzystała jedną z ikon miasta – tzw. „Sedesowce“projektu Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak, powstałe w latach 70. XX wieku. Wykonane przez siebie zdjęcia budynków artystka przemieniła w wielowymiarowe kolaże, opierając się na rytmie układu balkonów. Sięgnęła także po najnowsze realizacje architektoniczne miasta  i przetworzyła je w nieoczywisty sposób. W wystawę włączone zostaną już istniejące prace bazujące na architekturze modernistycznej z różnych części świata. Zestawienie najnowszych i wcześniejszych realizacji artystycznych sprawia, iż osoby odwiedzające będą widziały znajome formy i układy architektoniczne, które jednak trudno będzie przyporządkować do konkretnej przestrzeni urbanistycznej miasta.

fot. Jerzy Wypych

Sinta Werner (* 1977) mieszka i pracuje w Berlinie. Studiowała na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie, a w 2007 roku uzyskała tytuł magistra sztuk pięknych w Goldsmiths College w Londynie. Jej sztuka bawi się związkami między dwu- i trójwymiarowością, rzeczywistością i reprodukcją, fizyczną obecnością i projekcją oraz łączenie przestrzeni wirtualnej i rzeczywistej. W swoich fotokolażach, instalacjach i rzeźbach wykorzystuje podwojenie rzeczywistości fizycznej, wynikające z iluzorycznych przestrzeni lub luster, aby wywołać zamieszanie i zwieść oko. W swojej twórczości zajmuje się racjonalizmem geometrycznym funkcjonalnie charakteryzowanej architektury modernizmu. W jej pracach szkło wykorzystywane jest zarówno jako element fizyczny, jak i symbol medialnego zapośredniczenia świata w epoce cyfrowej. Szkło przenosi przestrzeń obrazową w trzeci wymiar i nawiązuje do okien i elementów fasad w architekturze. Jednocześnie obraz wydaje się wirtualny i zdematerializowany, co wynika z załamań optycznych i zmienności obrazu z punktu widzenia widza.

Kuratorką wystawy jest Paulina Olszewska.
Wystawę można oglądać do 16 marca 2025 roku w galerii FOTO-GEN we Wrocławiu.

Więcej informacji
Idź do oryginalnego materiału