Państwowe znaczy lepsze? Tatała w Resecie Obywatelskim

3 dni temu

Państwowe znaczy lepsze? Tatała w Resecie Obywatelskim

Autor: FWG



Absurdy w zarządzaniu PKP Cargo i przykłady prywatyzacji kolejowych spółek były tematem rozmowy Jarosława Szczepańskiego z Markiem Tatałą. Prezes FWG zachęcał do obejrzenia nowego filmu wyprodukowanego przez Fundację.


Szczerze o zarządzaniu w PKP

Film “Upadek PKP Cargo, wzrost PKP Energetyka. Jak politycy mieszają w państwowych firmach? Historia dwóch prywatyzacji” pokazuje do czego prowadzi manualne sterowanie spółkami Skarbu Państwa przez polityków.

Głos zabierają w nim eksperci i osoby, które stały u władz spółek PKP przed, w trakcie, jak i po rządach PiS. Dzięki nim dowiadujemy się, co tak naprawdę działo się w tych spółkach w ostatnich latach i poznajemy odpowiedź na pytanie skąd wzięły się aktualne problemy w PKP Cargo.

Jak się dowiadujemy, malejący udział w rynku i upolitycznienie PKP Cargo za rządów PiS odbiły się negatywnie na wycenie giełdowej przewoźnika. Dwa lata po udanym debiucie giełdowym (wzrost kursu o prawie 18%), z przyczyn politycznych transformacja została przerwana. PKP Cargo zaczęło gwałtownie tracić na wartości, choćby do 90% w stosunku do najlepszego historycznie wyniku.

Tatała: W radzie nadzorczej PKP Cargo był stryj prezydenta Dudy

W rozmowie na kanale “Reset Obywatelski” prezes FWG podkreślał, iż PKP Cargo to przykład spółki, która została tylko częściowo sprywatyzowana. – Część spółki wprowadzono na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, ale jednocześnie część pozostała w rękach skarbu państwa, który pełnił realne władztwo nad spółką – przypomniał. Giełda była wyznacznikiem tego, co się dzieje w spółce. – To jest dobry, obiektywny miernik. Stąd wiemy, iż w latach rządów PiS wartość akcji spadła o 90% – wskazał Tatała.

Zdaniem ekonomisty PKP Cargo to doskonały przykład do czego prowadzi polityczne zarządzanie spółką. – Ta spółka nie miała realizować celów, jakie powinny realizować wszystkie spółki kontrolowane przez Skarb Państwa, a więc budować długofalowej wartości czy przynosić dywidendy do budżetu. Każda normalna spółka – zarówno prywatną jak i publiczna, powinna stawiać taką przyszłość przed sobą, powiększać zasoby i swoją wartość. Tu cele polityczne wzięły górę.

Jak uzasadniał prezes FWG, te cele były widoczne na kilku poziomach. W kwestiach zarządzania – do zarządów i rad nadzorczych wchodziły osoby przypadkowe, nieznające się na branży. – To byli czysto polityczni nominaci, byli posłowie, działacze partyjni, a choćby stryj prezydenta Andrzeja Dudy – mówił Tatała.

Prezes FWG zwrócił też uwagę na polityczne motywacje za działaniem spółki. Wskazał na przykład, gdy PKP Cargo wykonało nakaz premiera Morawieckiego, żeby wozić węgiel znad morza do różnych lokalizacji, co odbyło się kosztem zerwania różnych kontraktów..

Cała rozmowa jest dostępna na kanale Reset Obywatelski na YouTube>>

Film “Upadek PKP Cargo, wzrost PKP Energetyka. Jak politycy mieszają w państwowych firmach? Historia dwóch prywatyzacji” jest dostępny w całości na kanale YouTube Fundacji Wolności Gospodarczej:



ZOBACZ INNE AKTUALNOŚCI

  • Jak politycy mieszają w państwowych firmach? Premiera filmu o PKP Cargo i PKP Energetyka>>
  • Ekonomia dla dorosłych, czyli jak wydobyć się z biedy [Okiem Liberała]>>
  • Rainer Zitelmann: Czy skały na Marsie mają prawa?>>
Idź do oryginalnego materiału