Paweł Oksanowicz, e-Izba: Mistrzostwa wielu koszyków [KOMENTARZ]

11 godzin temu

Polski e-commerce to omnicommerce – działa na pełnych obrotach w wielu kanałach sprzedaży. W ten sposób zakupy online dla szerokiej klienteli podłączonej do sieci www kojarzą się z bogatym asortymentem, pełną obsługą, maksymalną wygodą oraz ofertą dopasowaną do potrzeb. Dlatego sklepy, które rozwijają omnichannel utrwalają przewagę w dynamicznym środowisku e-commerce – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Paweł Oksanowicz, Head of e-Izba Think Tank, odpowiedzialny za e-commerce i ESG.

Tę dynamikę zapewniają m. in. AI, live-commerce i kolejne metody płatności. Oto jakie typy klientów działają w tym środowisku, ze wskazaniem na jeden cel – zdobyć dla siebie jak najwięcej za rozsądną cenę.

Przyglądając się ustaleniom raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025” Izby Gospodarki Elektronicznej, można zyskać rzetelną wiedzę na temat stanu rynku w połowie br. Pozwala to firmom na przegląd operacji biznesowych w myśl założonej strategii. Poniżej przedstawiamy typologię zachowań rynkowych, odpowiadającą stylom zakupów online, posługując się wiedzą z w/w raportu.

Zakupowi rzeczoznawcy i mistrzynie wielu koszyków

W 2025 roku zakupy wielokanałowe (omnicommerce) przeważają na rynku – 71 proc. klientów kupuje produkty tej samej marki w internecie i w sklepach z obsługą przy ladzie. To stan rynku z lat 2021–22. Dla 3/4 obecność marki w różnych kanałach sprzedaży jest czymś oczywistym – a dla biznesu fundamentem działania. Powód? Omnichannel przeważa możliwością zwrotu zamówienia online w sklepie stacjonarnym (29 proc.), obejrzenia produktu na żywo i kupna online (26 proc.). „Click&collect” jest coraz bardziej sexy – odbiór zakupów zostaje wygodnie wpleciony w codzienne obowiązki.

Oddani social mediom

Dla tej grupy nie ma codziennego funkcjonowania bez mediów społecznościowych. Tam szukają informacji, rozrywki i okazji cenowych. Już połowa użytkowników sieci (49 proc.) kupiła cokolwiek pod wpływem reklamy w so-me. To więcej o 1/3 (34 proc.) w rok. Siłą live-commerce jest to, iż kupujący mogą na żywo zadawać pytania ekspertom, proszą o pokazanie produktu z bliska, w użyciu, mają kontakt z influencerem/ką.

Oczarowani AI

Polscy konsumenci i konsumentki coraz chętniej szukają eksperckiego towarzystwa AI i zadają pytania głosowe asystentkom – do Alexy czy Siri. W ich porady wsłuchuje się 72 proc. z nich. Jeszcze więcej, bo 89 proc. mówi, iż wykorzystuje AI jako sprawdzone wsparcie w procesie zakupowym.

Apkowi wielbiciele

Mobile commerce (w ramach omnichannel) to obszar działania 65 proc. klientek i klientów. Rok wystarczył, aby liczba tak kupujących wzrosła o 12 p.p. Aplikacje zainstalowane na telefonach oferują szybkość działania nieporównywalną do zakupów przez PC, laptopa, tj. – www. W świecie apkowych wielbicieli liczą się dedykowane rabaty oraz błyskawiczne przekazanie należności. Z czym związane są płatności mobilne, które cieszą coraz większym zainteresowaniem. Wśród portfeli elektronicznych numerem jeden jest Google Pay.

Ceniący lekkość wydawania

W płatnościach online niekwestionowaną pozycję lidera utrzymuje BLIK (38 proc. użytkowników). Kolejny sposób płacenia to szybkie przelewy – 31 proc.. Ceniącym lekkość wydawania bardzo spodobały się BNPLe – skorzystało z nich już 66 proc. kupujących w e-commerce. Połowa z nich (48 proc.) sądzi, iż w przyszłości płatności odroczone zastąpią karty kredytowe.

Business e-commerce mając naprzeciwko siebie tak zróżnicowane, ale mocno już sprecyzowane oczekiwania klientek i klientów nie powinien ich ignorować. W czasach spowolnienia gospodarczego ludzie nie tracą wigoru na zakupach, ale przejawiają praktyczne podejście, czego najlepszym przykładem jest też boom na zakupy zagranicą – Temu, Shein, Amazonie, w TikTok Shop, Alibabie. Recommerce (rzeczy z drugiej ręki) oraz quick-commerce, czyli ekspresowe dostawy tego samego dnia (za dopłatą), to odmienne zjawiska tego samego, pragmatycznego podejścia do rynku. Stąd powrót do strategii zakupowych, którym odpowiada oferta omnichannel. I dlatego sprzedaż wielokanałowa wraca na czoło trendów. Biznes, który to wykorzystuje, utrzymuje wysoką falę przychodów i wygrywa w mistrzostwach wielu koszyków.

Autorem komentarza jest Paweł Oksanowicz, Head of e-Izba Think Tank, odpowiedzialny za e-commerce i ESG.

Idź do oryginalnego materiału