

Wolumen przewozów towarowych na międzykontynentalnej trasie kolejowej spada od miesięcy, ponieważ fala konfiskat towarów przez rosyjskie władze podważyła zaufanie do projektu wśród chińskich firm logistycznych, powiedzieli przedstawiciele branży South China Morning Post (SCMP). Jeden z nich określił tę sytuację jako „poważny cios”. „Od listopada wahamy się przed wysyłaniem ” — powiedział Andrew Jiang, dyrektor generalny firmy spedycyjnej Air Sea Transport w Szanghaju.
W październiku Moskwa zakazała tranzytu szeregu towarów, koncentrując się na produktach podwójnego zastosowania, takich jak produkty mechaniczne i elektroniczne, które teoretycznie mogłyby zostać wykorzystane do zaopatrzenia ukraińskich wojsk przez zachodnich partnerów. Konfiskata pozwala również Rosji na zatrzymanie towarów, których transport jest zakazany przez zachodnie sankcje, ponieważ mogłyby one zostać wykorzystane do produkcji broni.
Nowe przepisy
Nowe przepisy wpłynęły na tysiące kontenerów podróżujących z Chin do Europy koleją. Wiele chińskich firm przewozowych dowiedziało się o zmianie przepisów dopiero kilka tygodni później, a do tego czasu rosyjskie władze przejęły już znaczną część ich ładunku, pisze SCMP. Około 80 tys. 20-stopowych kontenerów jest transportowanych przez Rosję miesięcznie w drodze na rynek europejski.
Ograniczenia uderzyły również w rosyjskich importerów. Chińscy dostawcy czasami odmawiali wysyłki pozornie „nieproblematycznych” towarów, takich jak produkty metalowe, w tym materiały spawalnicze, metalowe elementy złączne i armatura, części lotnicze itp. Jeden z dostawców powiedział The Moscow Times, iż „nasi agenci dosłownie biegają teraz po stacji kolejowej ze skrzydłem Boeinga i zastanawiają się, jak je wysłać”.
Nowe trasy kolejowe do Europy
W związku z sytuacją Chiny i Kazachstan na początku marca otworzyły nową trasę kolejową, która pozwoli na transport ładunków do Europy z pominięciem Rosji. Pociągi z kontenerami z Chin będą przejeżdżać przez terytorium Turkmenistanu, Kazachstanu, Iranu i Turcji, a stamtąd do państw europejskich.
Jednocześnie Chiny rozwijają dwa kolejne projekty kolejowe przez środkowoazjatyckie kraje byłego Związku Radzieckiego. Transkaspijska Międzynarodowa Trasa Transportowa została uzgodniona w 2023 r. i będzie przebiegać przez Kazachstan, obszar Morza Kaspijskiego, Azerbejdżan i Gruzję. Drugi został zatwierdzony w 2024 r. i przewiduje budowę linii kolejowej przez Kirgistan i Uzbekistan do Morza Kaspijskiego, skąd towary będą dostarczane do Unii Europejskiej przez Turcję.