PERN oddał do użytku 3 zbiorniki magazynowania paliw łącznie na 150 tys. m3 w Dębogórzu

4 dni temu

PERN zakończył inwestycję w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu, oddając do użytku trzy nowoczesne zbiorniki do magazynowania paliw płynnych o łącznej pojemności 150 tys. m3, podała spółka. Inwestycja kosztowała blisko 150 mln zł i zwiększyła pojemność magazynową Bazy do ponad 500 tys. m3. Aktualnie Baza w Dębogórzu jest największym tego typu obiektem w Polsce.

Inwestycja w Dębogórzu to kolejny krok PERN w kierunku budowania energetycznej odporności Polski, podano.

„W obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej zwiększenie krajowych możliwości magazynowych to jeden z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dzięki inwestycjom takim jak ta w Dębogórzu budujemy niezależność naszego systemu paliwowego i zapewniamy stabilność dostaw dla gospodarki i obywateli, choćby w sytuacjach kryzysowych” – powiedział pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Wojciech Wrochna, cytowany w komunikacie.

„Dębogórze to dziś znak rozpoznawczy PERN – współczesnej spółki Skarbu Państwa, która łączy skalę, technologię i odpowiedzialność za bezpieczeństwo państwa i obywateli. To dowód, iż w PERN potrafimy przekuwać strategiczną wizję w nową rzeczywistość. Trzy nowe zbiorniki wraz z uruchomioną niedawno nową infrastrukturą kolejową potwierdzają znaczenie Bazy jako ważnego centrum dystrybucji produktów naftowych. Dzięki tej inwestycji możemy jeszcze efektywniej zarządzać zapasami i oferować znacznie większe możliwości logistyczne” – dodał prezes PERN Daniel Świętochowski.

W lipcu br. spółka rozbudowała w Dębogórzu nalewnię cystern kolejowych o dwa dodatkowe stanowiska, dzięki czemu przepustowość Bazy zwiększyła się o dodatkowe 4000 m3 na dobę, podano także.

„Nasza Baza to dziś najważniejszy hub logistyczny. Nowe zbiorniki są szczególnie istotne w kontekście trwającej w Porcie Gdynia rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych. Realizowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia inwestycja ma w połączeniu z rozbudową pojemności Bazy oraz zwiększeniem możliwości załadunku paliw na transport kolejowy umożliwić w przyszłości obsługę tankowców o maksymalnej nośności ponad 100 000 DWT, co wpłynie na efektywność przeładunku paliw dla PERN” – powiedział kierownik Bazy Paliw nr 21 Michał Drzazga.

Spółka zaznaczyła też, iż Dębogórze to nie jedyna inwestycja PERN w zakresie zwiększenia pojemności magazynowej i efektywności przesyłowej. w tej chwili trwa faza projektowania kolejnych zbiorników: w Koluszkach powstaną dwa nowe zbiorniki do magazynowania paliw – o pojemności 33 tys. m3 dla produktów III klasy oraz o pojemności 24 tys. m3 dla produktów I klasy, a w Kawicach powstanie nowy zbiornik o pojemności 33 tys. m3 do magazynowania produktów III klasy.

„Jednocześnie spółka inwestuje w modernizację infrastruktury operacyjnej. PERN modernizuje bazy paliwowe w zakresie infrastruktury do załadunku autocystern oraz realizuje program rozbudowy infrastruktury biokomponentów i dodatków, dostosowując instalacje magazynowe i dozujące do potrzeb klientów. realizowane są prace w Bazie Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej związane z budową nowego frontu kolejowego z 21 dwustronnymi stanowiskami rozładunkowymi i 3,5 km nowych torów. W Bazie Paliw w Koluszkach PERN rozpoczyna budowę dodatkowego toru i dziewięciu stanowisk rozładunkowych w celu zwiększenia sprawności obsługi klientów” – przekazano.

„Równocześnie PERN realizuje inwestycje w zakresie modernizacji systemu przesyłowego. W tym roku spółka zakupiła cztery – zaprojektowane i wykonane na zamówienie – nowoczesne urządzenia dozujące środek redukujący opory przepływu ropy naftowej, tzw. DRA (Drag Reducing Agents). Dzięki temu rozwiązaniu wydajność obecnej infrastruktury wzrasta choćby do 30% przy pracy rurociągu na niższym ciśnieniu roboczym. Zastosowanie DRA przekłada się także na większe bezpieczeństwo techniczne – ryzyko awarii może spaść choćby o 40%” – dodano.

PERN kontynuuje również program „Przejść HDD”, polegający na przebudowie odcinków rurociągów pod rzekami. Celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa i efektywności całego systemu przesyłu ropy naftowej i paliw oraz oszczędności z tytułu kosztów utrzymania i napraw. W ramach programu zmodernizowano już m.in. odcinki pod Kanałem Żerańskim, Notecią, Bagnem Lesika–Sompolno. realizowane są prace pod Bagnem Bogusławice, Rządzą, Mołtawą i Wisłą. Łączna wartość programu to ok. 140 mln zł, wymieniono.

W październiku br. PERN poinformowała o podpisaniu z Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego wstępnego porozumienia o współpracy przy realizacji programu rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej w celu przyłączenia jej do systemu rurociągów NATO. Projekt ma najważniejsze znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i obronnego państwa, podkreślono.

PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału