Od końca lat 60 ubiegłego wieku dane ewidentnie wskazują na coraz większy problem z nadwagą wśród dzieci i dorosłych. W tej chwili procent otyłych dorosłych przekroczył już 40%. Prognozy mówią, iż do 2030 roku aż co drugi mieszkaniec Ameryki będzie miał BMI przekraczające 30.
W rezultacie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych instruktorów fitness będzie gwałtownie rosło. To samo tyczy się coraz większego popytu na karnety na siłownie i zajęcia fitness. Wyższe zyski powinni również odnotować producenci sprzętu sportowego. Na obecnych trendach zyska wiele firm, a inwestorzy mogą mieć w nich swój udział.
Procent otyłej dorosłej populacji (BMI powyżej 30)
Dynamiczny rozwój rynku
O swoją sylwetkę zdecydowanie częściej dbają młode osoby. Dane ze Stanów Zjednoczonych pokazuje, iż tzw. Millenialsi (czyli osoby urodzone w latach 1979 – 1993) stanowią aż 45% wszystkich klientów siłowni i klubów fitness. Potężną siłą jest także pokolenie Z (urodzeni w latach 1994 – 2022). Grupa ta stanowi 35% wszystkich członków siłowni i klubów fitness. Pokolenie Z przegrywa z Millenialsami tylko dlatego, iż większość osób z tej grupy nie pozostało pełnoletnia. Wydaje się więc, iż trendy jednoznacznie pokazują, iż moda na zdrowy tryb życia tylko przybiera na sile. W związku z tym potencjalna grupa zainteresowanych klientów będzie z czasem rosła.
Procentowy udział każdego pokolenia w ogólnej puli członków siłowni i klubów fitness
Coraz większa grupa docelowa korzystająca z usług szeroko rozumianej branży fitness podwyższy oczywiście ogólną dynamikę wzrostu. Prognozy mówią, iż cały rynek ma się rozwijać do 2030 roku w tempie zbliżonym do 7% rocznie. Jednak poszczególne jego podsektory mają szansę z łatwością pobić ten wynik. Najszybciej rozwijającym się segmentem w branży fitness ma być internetowa/cyfrowa branża fitness. Oczekuje się, iż przychody generowane z dostarczania transmitowanych na żywo, na żądanie i nagranych wcześniej treści fitness będą rosły o 33,1% każdego roku, co daje łączny wzrost o 640,1% w latach 2021-2028.
Cyfrowy fitness obejmuje przede wszystkim usługi trenerskie online. W tej kategorii znajdziemy również pakiety treningowe w formacie VOD. Chodzi tu o niespersonalizowane treningi skierowane do jak najszerszej grupy osób. Są one znacznie tańsze niż prywatne lekcje online z trenerem personalnym.
Na drugim miejscu, ze świetnym CAGR 23,5% do 2028 roku mają mieć również aplikacje fitness. Są to programy dedykowane na telefony, które pozwalają efektywniej wykonywać trening. Zarówno w domu, jak i na siłowni. Wiele aplikacji nie ma bezpośredniego związku z ćwiczeniami fizycznymi. Wiele programów ma np. na celu trzymanie się wybranej diety. Wszystko to jednak łączy się ze zdrowym trybem życia.
Prognozy wzrostu poszczególnych segmentów sektora fitness do roku 2028
Potencjał geograficzny rynku fitness
Nie każdy kraj dysponuje jednakowym potencjałem. W wielu miejscach na świecie ludzie już teraz bardzo dużo godzin w tygodniu poświęcają na aktywność fizyczną i trudno sobie wyobrazić, aby trenowali jeszcze więcej. Takim państwem z mocno rozwiniętym rynkiem jest, chociażby Holandia, Niemcy czy Rumunia. Polska jest przykładem wciąż słabo rozwiniętego rynku. Nasze państwo dysponuje dużym potencjałem inwestycyjnym, dla wszystkich kto szuka miejsce na założenie siłowni, klubu crossfit czy fitness. Poniższy wykres pokazuje ile średnio w tygodniu godzin obywatele danego kraju, przeznaczają na aktywność fizyczną.
Liczba godzin w tygodniu jaką obywatele danego kraju przeznaczają w tygodniu na aktywność fizyczną
Potencjał rynku można też analizować na bazie średniej ceny karnetu na siłownię w poszczególnych państwach. o ile jakieś państwo nie jest najbogatsze, a mimo to ceny karnetów w nim są relatywnie wysokie, to możliwe, iż brakuje wystarczającej podaży klubów. Taki rynek sprawia wrażenie bardziej perspektywicznego. Wyraźnie odstają tutaj Chiny, Austria, Węgry czy Egipt.
Średni miesięczny koszt dostępu do siłowni
Rynek w USA wydaje się już mocno nasycony. Ceny miesięcznych karnetów na siłownie są silnie skorelowane z zamożnością mieszkańców konkretnych stanów. Wyjątkiem jest stan Alaska i Hawaje. Szukając ponadprzeciętnych zwrotów na kapitale, powinniśmy zatem omijać spółki z branży fitness, działające wyłącznie na rynku amerykańskim. Wyjątkiem mogą być małe lokalne siłownie i kluby fitness, oferujące bardzo specyficzny typ usług. Jednak tego rodzaju małe firmy są praktycznie nieinwestowalne dla przeciętnego inwestora.
Średni miesięczny koszt dostępu do siłowni
Technologia AI w branży fitness
O tym, jak duży potencjał drzemie w sztucznej inteligencji, wie coraz większa grupa osób. My również opisywaliśmy wam możliwości AI we wpisach „Sztuczna inteligencja to inwestycyjny hit dekady!” i „Sztuczna inteligencja wypiera grafików”. Branża fitness także w coraz większym stopniu korzysta ze sztucznej inteligencji. Oto kilka przykładów, jak technologia sztucznej inteligencji (AI) jest wykorzystywana w branży fitness:
- Aplikacje treningowe z wykorzystaniem AI: Aplikacje takie jak Fitbod, Freeletics czy JEFIT korzystają z AI do tworzenia spersonalizowanych planów treningowych na podstawie danych użytkownika, takich jak wiek, płeć, poziom sprawności fizycznej i cele treningowe.
- Opaski z technologią AI: Urządzenia do noszenia, takie jak smartwatche i fitness trackery, wykorzystują AI do analizy danych biometrycznych, takich jak tętno, spalone kalorie, jakość snu itp. Dane te są następnie wykorzystywane do dostosowywania planów treningowych i służą jako źródło informacji do monitorowania postępów.
- Trenerzy wirtualni AI: Niektóre firmy wykorzystują AI do stworzenia wirtualnych trenerów, którzy mogą prowadzić treningi na żywo lub w formacie VOD. Wykorzystują one technologię rozpoznawania obrazu do korekty formy i techniki ćwiczeń w czasie rzeczywistym.
- Chatboty i asystenci głosowi z AI: Chatboty fitness i asystenci głosowi są programowani do udzielania rad na temat ćwiczeń, diety, nawadniania itp. Są także w stanie odpowiedzieć na pytania i dostarczać informacje na temat zdrowego trybu życia.
- Systemy zarządzania klubem fitness z AI: AI może być wykorzystywana do zarządzania klubami fitness, takimi jak optymalizacja harmonogramu zajęć, przewidywanie i zarządzanie przepływem klientów, a choćby automatyzacja procesu członkostwa. Sztuczna inteligencja może, również oferować zniżki klientom, którzy np. w niewielkim stopniu wykorzystują swój karnet. Takie rozwiązanie i tak będzie opłacalne dla siłowni, gdyż zatrzymają u siebie klientów generujących niewielkie koszty.
- AI w sprzęcie fitness: Niektóre firmy produkujące sprzęt do ćwiczeń, takie jak rowery stacjonarne lub bieżnie, integrują AI, aby dostosować trening do indywidualnych potrzeb użytkownika. Na przykład, sprzęt może automatycznie dostosować opór lub prędkość, w zależności od tętna użytkownika.
- Personalizacja diety z AI: Istnieją aplikacje i platformy, które wykorzystują AI do tworzenia spersonalizowanych planów dietetycznych. Analizują one dane użytkownika, takie jak wiek, waga, poziom aktywności fizycznej, aby dostarczyć indywidualnie dostosowany plan diety.
Ciekawe spółki z branży fitness?
Aby zdobyć ekspozycję na branżę fitness, można np. dokonać zakupu akcji konkretnych spółek. Takie rozwiązanie pozwoli nam wygenerować największe stopy zwrotu. Inwestowanie w sposób aktywny najlepiej sprawdzi się dla doświadczonych inwestorów. Przykłądem spółki z branży, która świetnie radzi sobie na rynku jest Planet Fitness
Planet Fitness to założona w 1992 roku amerykańska sieć klubów fitness, która bardzo dynamicznie zwiększa liczbę swoich siłowni. Firma ta zdobyła popularność dzięki swojej strategii „Low Cost, High Value”, oferując przystępne ceny członkostwa. W tej chwili można np. wykupić dostęp do siłowni za jedynie 10 dolarów miesięcznie. Ich obiekty otwarte są 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Jednym z kluczowych elementów sukcesu Planet Fitness jest jej model biznesowy. Firma stawia na dostępność i niski próg wejścia dla swoich klientów. Skupia się na początkujących i niezaawansowanych osobach. Najlepiej takich, które będą rzadko trenować, co obniży mocno koszty biznesu. Planet Fitness zaczynało jako mały klub sportowy w Dover, w stanie New Hampshire. Od tamtej pory firma przeżyła gwałtowny wzrost. Na koniec 2022 roku firma posiadała już około 2400 klubów na całym świecie. Większość siłowni Planet Fitness znajduje się w Stanach Zjednoczonych. Długoterminowym celem kierownictwa jest dotarcie do 4000 lokalizacji w samych Stanach Zjednoczonych.
Kurs spółki Planet Fitness
Nie trzeba jednak szukać takich podmiotów za granicą. Na polskim rynku świetnie radzi sobie Benefit Systems, który od debiutu w 2011 roku podrożał o ponad 1500%. Spółka dostarcza innym pracodawcom rozwiązania w zakresie pozapłacowych świadczeń pracowniczych z obszaru sportu, rekreacji, kultury i rozrywki. Głównie jednak kojarzona jest z kart Multisport, które umożliwiają korzystanie z partnerskich sieci siłowni albo z siłowni własnych Benefitu. Liczba aktywnych kart Benefit Systems na koniec III kwartału 2023 roku wynosiła już 1.8 mln sztuk, a kwartalne zyski sięgają już 130 milionów złotych.
Znajdziesz tam więcej wartościowych treści o inwestowani, giełdzie i rynkach.
DNA Rynków – merytorycznie o giełdach i gospodarkach
Fundusze ETF na branżę fitness
Inwestorzy wcale nie są skazani na zakup akcji poszczególnych spółek. Inwestowanie aktywne wymaga dużej ilości czasu i umiejętności. Dla większości lepszym wyborem będzie inwestowanie pasywne, które jest znacznie mniej wymagające, a i tak zapewnia solidny zysk, w długim terminie znacznie przewyższający inflację. Świetnymi instrumentami do inwestowania pasywnego są fundusze ETF. Takich na branżę fitness jest niewiele, a największy Health & Wellness ETF ma pod swoim zarządzaniem kilka ponad 20 milionów dolarów.
Health & Wellness ETF
Health & Wellness ETF to giełdowy fundusz pasywny uruchomiony i zarządzany przez Global X Management Company LLC. Fundusz inwestuje na publicznych rynkach akcji państw rozwiniętych na całym świecie. W jego zainteresowaniu znajdują się akcje spółek działających w branży sprzętu fitness, technologii fitness, odzieży sportowej, suplementów diety oraz oferty ekologicznej/naturalnej żywności, łącznie w sektorach zdrowia i dobrego samopoczucia. Inwestuje w akcje spółek o zróżnicowanej kapitalizacji rynkowej. Jego koszty zarządzania nie są duże, jak na fundusz dedykowany i wynoszą 0,5% rocznie.
Global X Health & Wellness ETF – alokacja sektorowa i geograficzna
Firmy ze Stanów Zjednoczonych stanowią aż 40% całości portfela Health & Wellness. Japonia jest na drugim miejscu z 15-procentowym wynikiem, a na trzecim Chiny z 8-procentowym. Do najważniejszych walorów w portfelu ETF-u należą takie spółki jak CELSIUS HOLDINGS (producent zdrowych napojów energetycznych), On Holding (szwajcarska firma specjalizująca się w produkcji obuwia i odzieży sportowej) czy SKECHERS USA (jeden z największych producentów obuwia na świecie).
Spółki produkujące obuwie sportowe i akcesoria są najistotniejszym komponentem Health & Wellness ETF. Jednak znajdziemy w nim także spółki zajmujące stricte prowadzeniem siłowni i klubów fitness. Chociażby takie jak niedawno opisany Planet Fitness (2,6% udziału w całym portfelu).
Najbardziej znaczące spółki w portfelu Global X Health & Wellness ETF
Czy warto zainteresować się spółami fitness?
Sektor fitness to dynamicznie rozwijająca się branża, która zyskuje na znaczeniu. Rozwój sektora jest napędzany rosnącą świadomością zdrowotną społeczeństwa i zmieniającym się stylem życia, który coraz bardziej skupia się na zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Ludzie coraz częściej poszukują możliwości poprawy swojego zdrowia i kondycji fizycznej, co przekłada się na rosnące zapotrzebowanie na szeroko pojęte usługi fitness.
Innowacje technologiczne mają bardzo duże znaczenie dla tego sektora. Aplikacje do treningów, urządzenia do śledzenia aktywności fizycznej, treningi online i wirtualna rzeczywistość to tylko niektóre z innowacji, które zrewolucjonizowały sposób, w jaki ludzie trenują i dbają o swoje zdrowie. Technologia otwiera nowe możliwości dla firm działających w sektorze fitness, pozwalając im na zaoferowanie klientom nowych i ekscytujących doświadczeń treningowych.
Sektor fitness nie jest jednak wolny od wyzwań. Podlega zmianom w preferencjach konsumentów, czy trendów w stylu życia. Równie dobrze za 10 lat może okazać się, iż fitness nie jest już w modzie, a na znaczeniu zyskała inna aktywność fizyczna.
Do zarobienia,
Karol Badowski